Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor
weigeren
, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies.
Meer informatie
.
Akkoord
winkelmand
(0)
Zoeken
Zoek in gehele site
Zoek in publicaties
Zoek in online kennis en tools
Zoek in cursussen en opleidingen
Zoek in bijeenkomsten en congressen
Zoek in bibliotheek Verkeer en Vervoer
Zoek in bibliotheek Mobiliteit en Gedrag
Zoek in Toolkit Mobiliteit en Gedrag/ Verkeerseducatie
Over CROW
Inloggen
Thema's
Aanbesteden
Arbo en veiligheid
Assetmanagement
Bouwwerk Informatiemanagement
Brede welvaart
Collectief vervoer
Contracteren
Duurzaamheid
Fiets en voetganger
Gladheidsbestrijding
Groen
Infratechniek
Management openbare ruimte
Mobiliteit
Parkeren
Projectmanagement
Verkeersmaatregelen
Smart Mobility
Wegbeheer en wegonderhoud
Wegontwerp
Kennis
CROW Online Kennisbank Demo
Kennismodules & tools
Publicaties
Bibliotheek Verkeer & Vervoer
Organisatieabonnement
Tools Mobiliteit en Gedrag
Cursussen
Openbare registers
Kennisnetwerken
Agenda
Ondersteuning
Helpdesk
Handleidingen en instructievideo's
Online Kennismodules
Veelgestelde vragen thema's
Veelgestelde vragen klantenservice
Onderhoud- en storingsinformatie
Menu openen
Thema's
Blog
Kennis
Cursussen
Kennisnetwerken
Agenda
Ondersteuning
Over CROW
Inloggen
Home
/
Kennis
/
Bibliotheek
/
Kennisdocumenten
/
Zero-emissiebus - Is er nog een onrendabele top?
Terug naar het overzicht
Zero-emissiebus - Is er nog een onrendabele top?
Datum:
26-03-2024
Onderwerp(en):
Collectief Vervoer
,
Duurzame mobiliteit
,
Schone voertuigen
Op verzoek van CROW heeft Tanja TopConsult opnieuw alle meerkosten berekend voor de inzet van zero-emissiebussen ten opzichte van die van dieselbussen. Bij de inventarisatie van de 'onrendabele top' van elektrische bussen spelen de oplaadkosten een grote rol.
Bekijk document
Omschrijving
In
2020
en
2021
bracht Tanja Topconsult al rapporten uit voor CROW over de onrendabele top van zero-emissiebussen. Voor de meest recente update hield het bureau een enquête en aanvullende interviews onder partijen in de ov-markt, en een beknopt literatuuronderzoek.
Uit de rondgang in de ov-markt blijkt dat berekeningen over de gehele levensduur van bussen, de Total Cost of Ownership (TCO), steeds meer worden toegepast om verschillende aanbieders van elektrische bussen en infrastructuur met elkaar te vergelijken, en niet langer om de vergelijking te maken tussen diesel- en elektrische bussen. In die zin is de ‘onrendabele top’ minder relevant geworden. Interessanter zijn nu de besparingsopties aan de infrastructuurkant.
Scroll naar boven