Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.

De prijs van mobiliteit in Stad en Ommeland

Wat betekent Betalen naar Gebruik voor de regio Groningen-Drenthe? En wat zijn de effecten op bereikbaarheid, duurzaamheid en inclusiviteit? Een werkgroep van CROW-KpVV, IPO en de regio Groningen-Drenthe schreef er een verkenning over.
 
  • Betalen naar Gebruik staat weer hoog op de politieke agenda. In het coalitieakkoord is afgesproken om te komen tot een vlakke kilometerheffing voor 2030. Die pakt echter nadelig uit voor dun bevolkte regio's waar meer autokilometers worden gereden. Daar komt bij dat beprijzen onderdeel is van integrale bereikbaarheid, dus in relatie tot ov, fiets en deelmobiliteit.
     
    Met die achtergrond heeft een team van CROW-KpVV, IPO en de regio Groningen-Drenthe een kennisproject opgezet om verschillende regionale beprijzingsstelsels verder te doordenken en uit te werken. Stakeholders en experts verenigd in een klankbordgroep hebben vervolgens in een aantal werksessies beprijzingsvarianten bedacht in de vorm van drie verhalen.

    De studie 'De prijs van mobiliteit in Stad en Ommeland' gaat in op de aspecten van Betalen naar Gebruik voor bereikbaarheid, duurzaamheid en inclusiviteit. De regio Groningen-Drenthe kent grote verschillen tussen Stad en Ommeland. De grote vraag is wat Betalen naar Gebruik voor verschillende groepen doet. In de vervolgfase zijn die verhalen vertaald naar tarieven.
     
    De verkenning is bedoeld als inspiratie voor andere regionale overheden om een eigen analyse te maken, eventueel met ondersteuning van CROW-KpVV.
Scroll naar boven