Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor
weigeren
, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies.
Meer informatie
.
Akkoord
winkelmand
(0)
Zoeken
Zoek in gehele site
Zoek in publicaties
Zoek in online kennis en tools
Zoek in cursussen en opleidingen
Zoek in bijeenkomsten en congressen
Zoek in bibliotheek Verkeer en Vervoer
Zoek in bibliotheek Mobiliteit en Gedrag
Zoek in Toolkit Mobiliteit en Gedrag/ Verkeerseducatie
Over CROW
Inloggen
Thema's
Aanbesteden
Arbo en veiligheid
Assetmanagement
Bouwwerk Informatiemanagement
Brede welvaart
Collectief vervoer
Contracteren
Duurzaamheid
Fiets en voetganger
Gladheidsbestrijding
Groen
Infratechniek
Management openbare ruimte
Mobiliteit
Parkeren
Projectmanagement
Verkeersmaatregelen
Smart Mobility
Wegbeheer en wegonderhoud
Wegontwerp
Kennis
CROW Online Kennisbank Demo
Kennismodules & tools
Publicaties
Bibliotheek Verkeer & Vervoer
Organisatieabonnement
Tools Mobiliteit en Gedrag
Cursussen
Openbare registers
Kennisnetwerken
Agenda
Ondersteuning
Helpdesk
Handleidingen en instructievideo's
Online Kennismodules
Veelgestelde vragen thema's
Veelgestelde vragen klantenservice
Onderhoud- en storingsinformatie
Menu openen
Thema's
Blog
Kennis
Cursussen
Kennisnetwerken
Agenda
Ondersteuning
Over CROW
Inloggen
Home
/
Kennis
/
Bibliotheek
/
Kennisdocumenten
/
De prijs van mobiliteit in Stad en Ommeland
Terug naar het overzicht
De prijs van mobiliteit in Stad en Ommeland
Datum:
08-07-2022
Onderwerp(en):
Bereikbaarheid
,
Duurzame mobiliteit
Wat betekent Betalen naar Gebruik voor de regio Groningen-Drenthe? En wat zijn de effecten op bereikbaarheid, duurzaamheid en inclusiviteit? Een werkgroep van CROW-KpVV, IPO en de regio Groningen-Drenthe schreef er een verkenning over.
Bekijk document
Omschrijving
Betalen naar Gebruik staat weer hoog op de politieke agenda. In het coalitieakkoord is afgesproken om te komen tot een vlakke kilometerheffing voor 2030. Die pakt echter nadelig uit voor dun bevolkte regio's waar meer autokilometers worden gereden. Daar komt bij dat beprijzen onderdeel is van integrale bereikbaarheid, dus in relatie tot ov, fiets en deelmobiliteit.
Met die achtergrond heeft een team van CROW-KpVV, IPO en de regio Groningen-Drenthe een kennisproject opgezet om verschillende regionale beprijzingsstelsels verder te doordenken en uit te werken. Stakeholders en experts verenigd in een klankbordgroep hebben vervolgens in een aantal werksessies beprijzingsvarianten bedacht in de vorm van drie verhalen.
De studie 'De prijs van mobiliteit in Stad en Ommeland' gaat in op de aspecten van Betalen naar Gebruik voor bereikbaarheid, duurzaamheid en inclusiviteit. De regio Groningen-Drenthe kent grote verschillen tussen Stad en Ommeland. De grote vraag is wat Betalen naar Gebruik voor verschillende groepen doet. In de vervolgfase zijn die verhalen vertaald naar tarieven.
De verkenning is bedoeld als inspiratie voor andere regionale overheden om een eigen analyse te maken, eventueel met ondersteuning van CROW-KpVV.
Scroll naar boven