Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor
weigeren
, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies.
Meer informatie
.
Akkoord
winkelmand
(0)
Zoeken
Zoek in gehele site
Zoek in publicaties
Zoek in online kennis en tools
Zoek in cursussen en opleidingen
Zoek in bijeenkomsten en congressen
Zoek in bibliotheek Verkeer en Vervoer
Zoek in bibliotheek Mobiliteit en Gedrag
Zoek in Toolkit Mobiliteit en Gedrag/ Verkeerseducatie
Over CROW
Inloggen
Thema's
Aanbesteden
Arbo en veiligheid
Assetmanagement
Bouwwerk Informatiemanagement
Brede welvaart
Collectief vervoer
Contracteren
Duurzaamheid
Fiets en voetganger
Gladheidsbestrijding
Groen
Infratechniek
Management openbare ruimte
Mobiliteit
Parkeren
Projectmanagement
Verkeersmaatregelen
Smart Mobility
Wegbeheer en wegonderhoud
Wegontwerp
Kennis
CROW Online Kennisbank Demo
Kennismodules & tools
Publicaties
Bibliotheek Verkeer & Vervoer
Organisatieabonnement
Tools Mobiliteit en Gedrag
Cursussen
Openbare registers
Kennisnetwerken
Agenda
Ondersteuning
Helpdesk
Handleidingen en instructievideo's
Online Kennismodules
Veelgestelde vragen thema's
Veelgestelde vragen klantenservice
Onderhoud- en storingsinformatie
Menu openen
Thema's
Blog
Kennis
Cursussen
Kennisnetwerken
Agenda
Ondersteuning
Over CROW
Inloggen
Home
/
Kennis
/
Bibliotheek
/
Kennisdocumenten
/
Integrale aanpak openbare verlichting, afwegingskader 2.0
Terug naar het overzicht
Integrale aanpak openbare verlichting, afwegingskader 2.0
Datum:
06-10-2022
Onderwerp(en):
Ruimte & Mobiliteit
CROW heeft een nieuwe versie uitgebracht van het afwegingskader 'Integrale aanpak openbare verlichting'. In versie 2.0 is een uniek praktijkonderzoek opgenomen dat dit voorjaar is uitgevoerd in Utrecht.
Bekijk document
Omschrijving
In afwegingskader 1.0, dat in februari 2022 uitkwam, waren de aanbevelingen voor optimale verlichting in de buitenruimte gebaseerd op laboratoriumonderzoek. Dat is in maart 2022 getoetst met praktijkonderzoek op de Carnegiedreef in Utrecht, een locatie die de gemeente Utrecht gebruikt om nieuwe verlichtingsarmaturen te testen.
Het onderzoek liet zien dat ouderen onder gelijke omstandigheden veel meer moeite hebben om obstakels op tijd waar te nemen dan jongeren. Dit geldt nog sterker voor mensen met een visuele handicap. Grote verschillen zijn er ook tussen jongeren en ouderen bij verblinding. De waarneming door de ouderen werd hierdoor duidelijk meer gehinderd dan bij de jongeren.
Integraal ontwerptraject
Het afwegingskader helpt de toegankelijkheid van de openbare ruimte in het donker te verbeteren, zonder meer lichthinder of lichtvervuiling, zonder hoger energieverbruik en zelfs zonder veel extra kosten. Samenwerking tussen landschapsarchitecten en lichtontwerpers en een integraal ontwerptraject is hierbij een voorwaarde.
Lees ook het
nieuwsbericht
over het praktijkonderzoek.
Scroll naar boven