Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor
weigeren
, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies.
Meer informatie
.
Akkoord
winkelmand
(0)
Zoeken
Zoek in gehele site
Zoek in publicaties
Zoek in online kennis en tools
Zoek in cursussen en opleidingen
Zoek in bijeenkomsten en congressen
Zoek in bibliotheek Verkeer en Vervoer
Zoek in bibliotheek Mobiliteit en Gedrag
Zoek in Toolkit Mobiliteit en Gedrag/ Verkeerseducatie
Over CROW
Inloggen
Thema's
Aanbesteden
Arbo en veiligheid
Assetmanagement
Bouwwerk Informatiemanagement
Brede welvaart
Collectief vervoer
Contracteren
Duurzaamheid
Fiets en voetganger
Gladheidsbestrijding
Groen
Infratechniek
Management openbare ruimte
Mobiliteit
Parkeren
Projectmanagement
Verkeersmaatregelen
Smart Mobility
Wegbeheer en wegonderhoud
Wegontwerp
Kennis
CROW Online Kennisbank Demo
Kennismodules & tools
Publicaties
Bibliotheek Verkeer & Vervoer
Organisatieabonnement
Tools Mobiliteit en Gedrag
Cursussen
Openbare registers
Kennisnetwerken
Agenda
Ondersteuning
Helpdesk
Handleidingen en instructievideo's
Online Kennismodules
Veelgestelde vragen thema's
Veelgestelde vragen klantenservice
Onderhoud- en storingsinformatie
Menu openen
Thema's
Blog
Kennis
Cursussen
Kennisnetwerken
Agenda
Ondersteuning
Over CROW
Inloggen
Home
/
Kennis
/
Bibliotheek
/
Kennisdocumenten
/
Inventarisatie van veiligheidsaspecten zero-emissiebussen
Terug naar het overzicht
Inventarisatie van veiligheidsaspecten zero-emissiebussen
Datum:
28-01-2022
Onderwerp(en):
Duurzame mobiliteit
,
Schone voertuigen
De veiligheidsrisico’s bij zero-emissiebussen zijn niet groter dan bij fossiel-aangedreven bussen. Wel zijn de risico’s anders. Dat blijkt uit het onderzoek 'Inventarisatie veiligheidsaspecten zero-emissiebussen' door CE Delft in opdracht van CROW-KpVV.
Bekijk document
Omschrijving
Het grootste veiligheidsrisico bij batterijbussen is het optreden van een thermal runaway in het accupakket. Dit is een proces waarbij door een verhoogde temperatuur of interne weerstand in de cellen van accupakketten brand kan ontstaan. Daarbij komen toxische gassen vrij.
Bij waterstofbussen is een fakkelbrand een van de belangrijkste veiligheidsaspecten. Een fakkelbrand ontstaat als vrijgekomen waterstof uit de waterstoftank in aanraking komt met een vonk of vuur. Een ander aspect is het vrijkomen van waterstof in besloten ruimtes, waardoor de waterstof zich kan ophopen met explosiegevaar als gevolg. De kans dat deze veiligheidsrisico’s zich voordoen is klein.
Voor de kennishiaten die uit het onderzoek zijn gebleken heeft CE Delft aanbevelingen gedaan. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om het uitvoeren van een risicoanalyse of afstemming tussen partijen uit het werkveld zero-emissiebussen.
Onderzoeksmethode
CE Delft maakte een overzicht van veiligheidsaspecten aan de hand van een literatuurstudie en nam 15 interviews af. Voor de literatuurstudie zijn 153 (semi)wetenschappelijke bronnen bestudeerd.
De inventarisatie maakt onderdeel uit van de kennisagenda van het Bestuursakkoord Zero Emissie Bus. Het onderzoek voorziet in de informatiebehoefte van onder meer wegbeheerders, ov-autoriteiten, ov-vervoerders en de Rijksoverheid.
Scroll naar boven