Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.

Leidraad Multimodale Netwerkkaders - update 2023

Krijg grip op stedelijke en regionale bereikbaarheid

De tijden dat de auto in het verkeer- en vervoerbeleid standaard op één komt, zijn wel zo’n beetje voorbij. Met het oog op leefbaarheid en duurzaamheid hebben veel (stedelijke) beleidsmakers modaliteiten als lopen, de fiets en het openbaar vervoer nadrukkelijk náást de auto geplaatst – en soms zelfs erboven. De bakens zijn daarmee verzet, maar hoe moet dat met de keuzes op straat? Hoe maak je in de complexe stedelijke omgeving de juiste afweging? Multimodale netwerkkaders bieden uitkomst.
 
  • De mobiliteit groeit terwijl de beschikbare ruimte steeds schaarser wordt. Het belang van goede beleidskaders waarbinnen onderbouwde keuzes gemaakt kunnen worden, neemt daardoor toe. Zeker in de complexe stedelijke omgeving waar meerdere modaliteiten een hoofdrol spelen, volstaat een aanpak gericht op enkel het autoverkeer niet meer. Met een multimodale visie op het verkeersnetwerk is er grip te krijgen op de stedelijke en regionale bereikbaarheid. Onderstaande video visualiseert hoe dat in de praktijk kan werken.

    De Leidraad Multimodale Netwerkkaders (MNK) helpt wegbeheerders om gezamenlijk een visie op te stellen over hoe om te gaan met verschillende modaliteiten in een gebied. Daarbij speelt de functionele ordening van wegen een belangrijke rol. Hieruit volgt een beeld over hoe de verkeersstromen in een netwerk het beste afgewikkeld kunnen worden. Door dit wensbeeld naast de feitelijke situatie te leggen, worden de knelpunten tussen modaliteiten zichtbaar. Vervolgens kunnen beleidsmakers en verkeersmanagers daar oplossingsrichtingen voor uitwerken.

    Versies

    De eerste versie van de leidraad (mei 2021) legde de basis, met de focus op de reguliere verkeersstromen. Daarna verscheen in 2022 een update voor bijzondere situaties met afwijkende verkeersstromen, zoals grote evenementen of werkzaamheden.

    Update april 2023

    De derde versie bevat ook praktijkervaringen uit de regio’s, met aandacht voor de voorbereiding van de toepassing. Verder is er aandacht voor het digitaal ontsluiten en aanbieden van multimodale beleidsinformatie.

    CROW en LVMB

    De leidraad is een gezamenlijk initiatief van CROW en de LVMB-thematafel Stedelijk Verkeersmanagement en is tot stand gekomen dankzij de medewerking van de samenwerkende partijen in het Landelijk Verkeersmanagement Beraad (LVMB).

    De leidraad is tevens beschikbaar in de Kennismodule Verkeersmanagement van CROW.

    Relevante cursus

Scroll naar boven