Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor
weigeren
, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies.
Meer informatie
.
Akkoord
winkelmand
(0)
Zoeken
Zoek in gehele site
Zoek in publicaties
Zoek in online kennis en tools
Zoek in cursussen en opleidingen
Zoek in bijeenkomsten en congressen
Zoek in bibliotheek Verkeer en Vervoer
Zoek in bibliotheek Mobiliteit en Gedrag
Zoek in Toolkit Mobiliteit en Gedrag/ Verkeerseducatie
Over CROW
Inloggen
Thema's
Aanbesteden
Arbo en veiligheid
Assetmanagement
Bouwwerk Informatiemanagement
Brede welvaart
Collectief vervoer
Contracteren
Duurzaamheid
Fiets en voetganger
Gladheidsbestrijding
Groen
Infratechniek
Management openbare ruimte
Mobiliteit
Parkeren
Projectmanagement
Verkeersmaatregelen
Smart Mobility
Wegbeheer en wegonderhoud
Wegontwerp
Kennis
CROW Online Kennisbank Demo
Kennismodules & tools
Publicaties
Bibliotheek Verkeer & Vervoer
Organisatieabonnement
Tools Mobiliteit en Gedrag
Cursussen
Openbare registers
Kennisnetwerken
Agenda
Ondersteuning
Helpdesk
Handleidingen en instructievideo's
Online Kennismodules
Veelgestelde vragen thema's
Veelgestelde vragen klantenservice
Onderhoud- en storingsinformatie
Menu openen
Thema's
Blog
Kennis
Cursussen
Kennisnetwerken
Agenda
Ondersteuning
Over CROW
Inloggen
Home
/
Kennis
/
Bibliotheek
/
Kennisdocumenten
/
Het belang van een aantrekkelijke looproute naar de halte
Terug naar het overzicht
Het belang van een aantrekkelijke looproute naar de halte
Datum:
24-11-2023
Onderwerp(en):
Collectief Vervoer
,
Ruimte & Mobiliteit
Afwisseling is essentieel voor een aantrekkelijke loopomgeving. Dat blijkt uit Noors onderzoek naar de invloed van de stedelijke omgeving op het lopen naar en van ov-haltes. CROW-KpVV heeft een samenvatting van het onderzoek uitgebracht.
Bekijk document
Omschrijving
De Noorse onderzoeker Helge Hillnhütter, associate professor aan de Norwegian University of Science and Technology in Trondheim, promoveerde op zijn onderzoek, getiteld
Pedestrian Access to Public Transport
(Stavanger, 2016). Zijn dissertatie is alweer zeven jaar oud maar is nog steeds actueel.
Hoe ver ov-reizigers naar haltes lopen was al vaker onderzocht, maar naar de invloed van de stedelijke omgeving op looproutes naar de halte nauwelijks. Ov-gebruikers bleken tot 70% langere afstanden te lopen in voetgangersgebieden in vergelijking met een omgeving waarin de auto domineert. Alleen de aanwezigheid van voorzieningen als winkels langs de looproute kon het grote verschil niet verklaren, wist Hillhüter. De stedelijke omgeving heeft invloed op het lopen naar de halte, zoveel was duidelijk, maar hoe werkt dat precies?
Het onderzoek van Hillnhütter brengt drie belangrijke zaken aan het licht:
Voetgangers reageren voornamelijk op prikkels binnen een straal van vier tot zes meter. Daarom is lopen in ‘autogebieden’ saai en lijken afstanden daar langer.
Afwisseling is essentieel voor een aantrekkelijke loopomgeving. Lopen wordt leuker en de ervaren afstanden worden kleiner. Bomen, groen, een afwisselend loopoppervlak, straatmeubilair en architectuur bieden een vaak onbenut potentieel om eentonigheid te voorkomen.
Egaal verharde voetpaden maken lopen comfortabel, maar appeleren niet aan de zintuigen van voetgangers. Technische infrastructuur alleen is onvoldoende om lopen aantrekkelijk te maken. Alleen als lopen plezierig wordt, zullen meer mensen meer en langere afstanden lopen.
Hillnhüter hoopt dat er meer onderzoek volgt naar de psychologische aspecten van lopen. Met dergelijk onderzoek zou de vakwereld meer vat kunnen krijgen op lopen als vorm van stedelijke mobiliteit.
Scroll naar boven