Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor
weigeren
, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies.
Meer informatie
.
Akkoord
winkelmand
(0)
Zoeken
Zoek in gehele site
Zoek in publicaties
Zoek in online kennis en tools
Zoek in cursussen en opleidingen
Zoek in bijeenkomsten en congressen
Zoek in bibliotheek Verkeer en Vervoer
Zoek in bibliotheek Mobiliteit en Gedrag
Zoek in Toolkit Mobiliteit en Gedrag/ Verkeerseducatie
Over CROW
Inloggen
Thema's
Aanbesteden
Arbo en veiligheid
Assetmanagement
Bouwwerk Informatiemanagement
Brede welvaart
Collectief vervoer
Contracteren
Duurzaamheid
Fiets en voetganger
Gladheidsbestrijding
Groen
Infratechniek
Management openbare ruimte
Mobiliteit
Parkeren
Projectmanagement
Verkeersmaatregelen
Smart Mobility
Wegbeheer en wegonderhoud
Wegontwerp
Kennis
CROW Online Kennisbank Demo
Kennismodules & tools
Publicaties
Bibliotheek Verkeer & Vervoer
Organisatieabonnement
Tools Mobiliteit en Gedrag
Cursussen
Openbare registers
Kennisnetwerken
Agenda
Ondersteuning
Helpdesk
Handleidingen en instructievideo's
Online Kennismodules
Veelgestelde vragen thema's
Veelgestelde vragen klantenservice
Onderhoud- en storingsinformatie
Menu openen
Thema's
Blog
Kennis
Cursussen
Kennisnetwerken
Agenda
Ondersteuning
Over CROW
Inloggen
Home
/
Kennis
/
Bibliotheek
/
Kennisdocumenten
/
Akoestische signalering bij verkeerslichten voor mensen met een visuele beperking
Terug naar het overzicht
Akoestische signalering bij verkeerslichten voor mensen met een visuele beperking
Datum:
11-01-2024
Onderwerp(en):
Verkeersmanagement
,
Verkeerslichten
CROW, Sweco en het platform Kennis over Zien gingen in juli 2022 een dag de straat op met mensen met een visuele beperking voor onderzoek naar rateltikkers. Dat heeft geleid tot de rapportage 'Akoestische signalering bij verkeerslichten voor mensen met een visuele beperking'.
Bekijk document
Omschrijving
Op het eerste gezicht is de rateltikker een eenvoudig systeem waar weinig discussie over bestaat. Toch kan de aanpak van wegbeheerders per locatie sterk verschillen. Dit gaat ten koste van de uniformiteit en de herkenbaarheid. Soms ontbreekt de akoestische signalering zelfs helemaal. Hoog tijd dus voor een landelijke standaard voor akoestische signalering.
Een eerste stap naar een landelijke standaard was een inventarisatie van de gebruikersbehoeften tijdens de praktijkdag. Gekeken is naar de klassieke opstelling van voetgangerslichten (licht aan de overzijde van de oversteek) maar ook naar het nieuwe lage voetgangerslicht dat aan het begin van de oversteek staat.
Andere aspecten die een rol spelen zijn de wegbeheerder die de spullen moet beheren maar ook omwonenden die hinder kunnen ervaren van het geluid. Beheeraspecten, beleid, hinder door de omgeving en kosten kwamen aan de orde tijdens de praktijkdag als onderdeel van het totale integrale plaatje.
Scroll naar boven