Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.

Staat van de deelmobiliteit 2023

CROW heeft voor de eerste keer het complete speelveld van deelmobiliteit in beeld gebracht. Na jaren van explosieve groei lijkt het aanbod van deelvoertuigen zich te stabiliseren. Tegelijkertijd neemt de spreiding over het land toe. Dat blijkt uit de Staat van de deelmobiliteit 2023.
 
  • Duidelijke verschillen tekenen zich af tussen de diverse vormen van deelmobiliteit. Het aantal deelauto's, dat CROW sinds 2008 in beeld brengt en publiceert via Dashboard Autodelen, vertoont al geruime tijd een stabiele groei. Dat patroon zien we ook bij de deelfiets. De deelbakfiets, als jongste loot binnen de deelmobiliteit, laat een aanzienlijke groei zien en een verdere uitbreiding naar verschillende Nederlandse gemeenten. Daarentegen daalt het aantal deelscooters in 2023, na jaren van explosieve groei. Die afname is grotendeels toe te schrijven aan het faillissement en de doorstart van één van de drie aanbieders. 
     

    Grotere spreiding

    Het aanbod van deelvervoer verspreidt zich steeds breder over Nederlandse gemeenten, waarbij het aantal gemeenten zonder enige vorm van deelvervoer daalde van 84 naar 72. Gemeten naar het aantal inwoners dat binnen 400 meter afstand van een deelvoertuig woont, zien we een stijging van enkele procentpunten in de dekkingsgraad bij deelauto’s en deelbakfietsen.
Scroll naar boven