Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.

Brochure Staat van de zero-emissiebussen 2021

Met de brochure 'Staat van de zero-emissiebussen 2021' laat CROW-KpVV zien hoever we zijn gevorderd op weg naar 'eindhalte' 2030. Dan moeten alle bussen in het stads- en streekvervoer zero emissie zijn, zoals afgesproken in het Bestuursakkoord Zero Emissie Bus.
 
  • In 2013 start Arriva als eerste vervoerder met elektrische bussen in het openbaar vervoer. Op Schiermonnikoog gaan acht batterijbussen van BYD rijden. Pas in 2016 komen er nieuwe zero-emissiebussen bij: Eindhoven krijgt 43 gelede VDL-bussen voor de stadsdienst. Grote stappen zet de Nederlandse ov-sector in 2018 met 100 elektrische VDL-bussen in Amstelland-Meerlanden voor het vervoer rond Schiphol. Den Haag krijgt dat jaar als eerste grote stad acht elektrische bussen.
     
    De laatste grote elektrische vloot stroomt in december 2020 in: 250 bussen van BYD in de concessie IJssel-Vecht. In 2021 en 2022 verwacht Amstelland-Meerlanden extra elektrische bussen. En dat geldt ook voor de stadsvervoerders in Amsterdam en Rotterdam. Ten slotte gaat Transdev het materieel in Gooi en Vechtstreek vervangen door elektrische bussen.
     

    Waterstof

    Na een proefbus op waterstof van Solbus krijgen Groningen, Rotterdam en Eindhoven elk twee waterstofbussen in 2017. In de zomer van 2020 introduceert Connexxion vier VDL-waterstofbussen in de Hoekse Waard. Ze hebben de waterstofvoorraad in een aanhanger achter de bus.
    In 2021 zijn in Groningen-Drenthe opnieuw waterstofbussen van Van Hool in gebruik genomen. Met de twee bestaande bussen zijn er nu in totaal twintig, die voornamelijk op de reguliere streeklijnen rijden.
     

    Bereik zero-emissiebussen

    In de afgelopen tien jaar is de capaciteit van het accupakket ruim verdubbeld. De verwachting is dat over vijf jaar door een nieuw type accu, de vastestofaccu, de capaciteit bij eenzelfde inhoud met ongeveer 70% zal toenemen. Een bereik van 700 kilometer op één acculading zou dan haalbaar zijn.
     

    Praktijkvoorbeelden

    In de brochure staan vier praktijkvoorbeelden van zero-emissiebusvervoer:
    • Rotterdam – Parkshuttle, elektrisch rijden zonder chauffeur
    • Eindhoven – eerste grootschalige inzet zero-emissiebussen
    • IJssel-Vecht – eerste concessie volledig zero emissie
    • Groningen Drenthe – proeftuin voor materieel

    Download de brochure via de knop hierboven. En hier de Engelse versie
Scroll naar boven