Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor
weigeren
, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies.
Meer informatie
.
Akkoord
winkelmand
(0)
Zoeken
Zoek in gehele site
Zoek in publicaties
Zoek in online kennis en tools
Zoek in cursussen en opleidingen
Zoek in bijeenkomsten en congressen
Zoek in bibliotheek Verkeer en Vervoer
Zoek in bibliotheek Mobiliteit en Gedrag
Zoek in Toolkit Mobiliteit en Gedrag/ Verkeerseducatie
Over CROW
Inloggen
Thema's
Aanbesteden
Arbo en veiligheid
Assetmanagement
Bouwwerk Informatiemanagement
Brede welvaart
Collectief vervoer
Contracteren
Duurzaamheid
Fiets en voetganger
Gladheidsbestrijding
Groen
Infratechniek
Management openbare ruimte
Mobiliteit
Parkeren
Projectmanagement
Verkeersmaatregelen
Smart Mobility
Wegbeheer en wegonderhoud
Wegontwerp
Kennis
CROW Online Kennisbank Demo
Kennismodules & tools
Publicaties
Bibliotheek Verkeer & Vervoer
Organisatieabonnement
Tools Mobiliteit en Gedrag
Cursussen
Openbare registers
Kennisnetwerken
Agenda
Ondersteuning
Helpdesk
Handleidingen en instructievideo's
Online Kennismodules
Veelgestelde vragen thema's
Veelgestelde vragen klantenservice
Onderhoud- en storingsinformatie
Menu openen
Thema's
Blog
Kennis
Cursussen
Kennisnetwerken
Agenda
Ondersteuning
Over CROW
Inloggen
Home
/
Kennis
/
Bibliotheek
/
Kennisdocumenten
/
Brochure Staat van de zero-emissiebussen 2021
Terug naar het overzicht
Brochure Staat van de zero-emissiebussen 2021
Datum:
02-12-2021
Onderwerp(en):
Collectief Vervoer
,
Duurzame mobiliteit
,
Schone voertuigen
Met de brochure 'Staat van de zero-emissiebussen 2021' laat CROW-KpVV zien hoever we zijn gevorderd op weg naar 'eindhalte' 2030. Dan moeten alle bussen in het stads- en streekvervoer zero emissie zijn, zoals afgesproken in het Bestuursakkoord Zero Emissie Bus.
Bekijk document
Omschrijving
In 2013 start Arriva als eerste vervoerder met elektrische bussen in het openbaar vervoer. Op Schiermonnikoog gaan acht batterijbussen van BYD rijden. Pas in 2016 komen er nieuwe zero-emissiebussen bij: Eindhoven krijgt 43 gelede VDL-bussen voor de stadsdienst. Grote stappen zet de Nederlandse ov-sector in 2018 met 100 elektrische VDL-bussen in Amstelland-Meerlanden voor het vervoer rond Schiphol. Den Haag krijgt dat jaar als eerste grote stad acht elektrische bussen.
De laatste grote elektrische vloot stroomt in december 2020 in: 250 bussen van BYD in de concessie IJssel-Vecht. In 2021 en 2022 verwacht Amstelland-Meerlanden extra elektrische bussen. En dat geldt ook voor de stadsvervoerders in Amsterdam en Rotterdam. Ten slotte gaat Transdev het materieel in Gooi en Vechtstreek vervangen door elektrische bussen.
Waterstof
Na een proefbus op waterstof van Solbus krijgen Groningen, Rotterdam en Eindhoven elk twee waterstofbussen in 2017. In de zomer van 2020 introduceert Connexxion vier VDL-waterstofbussen in de Hoekse Waard. Ze hebben de waterstofvoorraad in een aanhanger achter de bus.
In 2021 zijn in Groningen-Drenthe opnieuw waterstofbussen van Van Hool in gebruik genomen. Met de twee bestaande bussen zijn er nu in totaal twintig, die voornamelijk op de reguliere streeklijnen rijden.
Bereik zero-emissiebussen
In de afgelopen tien jaar is de capaciteit van het accupakket ruim verdubbeld. De verwachting is dat over vijf jaar door een nieuw type accu, de vastestofaccu, de capaciteit bij eenzelfde inhoud met ongeveer 70% zal toenemen. Een bereik van 700 kilometer op één acculading zou dan haalbaar zijn.
Praktijkvoorbeelden
In de brochure staan vier praktijkvoorbeelden van zero-emissiebusvervoer:
Rotterdam – Parkshuttle, elektrisch rijden zonder chauffeur
Eindhoven – eerste grootschalige inzet zero-emissiebussen
IJssel-Vecht – eerste concessie volledig zero emissie
Groningen Drenthe – proeftuin voor materieel
Download de brochure via de knop hierboven. En hier de
Engelse versie
.
Scroll naar boven