Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor
weigeren
, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies.
Meer informatie
.
Akkoord
winkelmand
(0)
Zoeken
Zoek in gehele site
Zoek in publicaties
Zoek in online kennis en tools
Zoek in cursussen en opleidingen
Zoek in bijeenkomsten en congressen
Zoek in bibliotheek Verkeer en Vervoer
Zoek in bibliotheek Mobiliteit en Gedrag
Zoek in Toolkit Mobiliteit en Gedrag/ Verkeerseducatie
Over CROW
Inloggen
Thema's
Aanbesteden
Arbo en veiligheid
Assetmanagement
Bouwwerk Informatiemanagement
Brede welvaart
Collectief vervoer
Contracteren
Duurzaamheid
Fiets en voetganger
Gladheidsbestrijding
Groen
Infratechniek
Management openbare ruimte
Mobiliteit
Parkeren
Projectmanagement
Verkeersmaatregelen
Smart Mobility
Wegbeheer en wegonderhoud
Wegontwerp
Kennis
CROW Online Kennisbank Demo
Kennismodules & tools
Publicaties
Bibliotheek Verkeer & Vervoer
Organisatieabonnement
Tools Mobiliteit en Gedrag
Cursussen
Openbare registers
Kennisnetwerken
Agenda
Ondersteuning
Helpdesk
Handleidingen en instructievideo's
Online Kennismodules
Veelgestelde vragen thema's
Veelgestelde vragen klantenservice
Onderhoud- en storingsinformatie
Menu openen
Thema's
Blog
Kennis
Cursussen
Kennisnetwerken
Agenda
Ondersteuning
Over CROW
Inloggen
Home
/
Kennis
/
Bibliotheek
/
Kennisdocumenten
/
Geluidssignalen bij elektrische bussen
Terug naar het overzicht
Geluidssignalen bij elektrische bussen
Datum:
23-11-2020
Onderwerp(en):
Collectief Vervoer
,
Duurzame mobiliteit
,
Beleid & Doelen
Schone bussen zijn niet alleen beter voor het milieu, ze zijn ook een stuk stiller. Daarmee stellen ze weggebruikers voor nieuwe vraagstukken. Zo is het voor blinden en slechtzienden moeilijker om de voertuigen te horen en in te schatten of ze veilig kunnen oversteken.
Bekijk document
Omschrijving
Busfabrikanten rusten hun elektrische bussen tegenwoordig uit met een Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS). Een AVAS is een systeem dat geluid genereert, zodat voertuigen beter hoorbaar zijn voor voetgangers en slechtzienden. Dit zorgt voor een betere veiligheid op de weg en helpt ongelukken te voorkomen.
In opdracht van het CROW heeft Goudappel Coffeng een quickscan gedaan naar de stand van zaken rond geluidssignalen bij stille bussen. Een Europese verordening bepaalt dat alle hybride elektrische en puur elektrische voertuigen die zijn goedgekeurd na 1 juli 2019 voorzien moeten zijn van een AVAS. Oudere voertuigen vallen daarbuiten.
Praktijktesten
De European Blind Union is betrokken geweest bij het opstellen van de Europese richtlijnen, maar of en hoe AVAS in de praktijk werkt, is nog grotendeels onduidelijk. Daarom is het raadzaam om praktijktesten in ieder geval met zowel blinden als slechtzienden, ouderen en auditief beperkten uit te voeren.
Aangezien dit vraagstuk zich niet alleen beperkt tot bussen, is een integrale benadering vanuit het dossier Toegankelijkheid en/of Verkeersveiligheid aan te raden. Immers, verkeersgeluid is geen zaak van blinden en slechtzienden alleen. Het gaat om een brede groep verkeersdeelnemers, of liever, vrijwel alle verkeersdeelnemers.
Scroll naar boven