Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor
weigeren
, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies.
Meer informatie
.
Akkoord
winkelmand
(0)
Zoeken
Zoek in gehele site
Zoek in publicaties
Zoek in online kennis en tools
Zoek in cursussen en opleidingen
Zoek in bijeenkomsten en congressen
Zoek in bibliotheek Verkeer en Vervoer
Zoek in bibliotheek Mobiliteit en Gedrag
Zoek in Toolkit Mobiliteit en Gedrag/ Verkeerseducatie
Over CROW
Inloggen
Thema's
Aanbesteden
Arbo en veiligheid
Assetmanagement
Bouwwerk Informatiemanagement
Brede welvaart
Collectief vervoer
Contracteren
Duurzaamheid
Fiets en voetganger
Gladheidsbestrijding
Groen
Infratechniek
Management openbare ruimte
Mobiliteit
Parkeren
Projectmanagement
Verkeersmaatregelen
Smart Mobility
Wegbeheer en wegonderhoud
Wegontwerp
Kennis
CROW Online Kennisbank Demo
Kennismodules & tools
Publicaties
Bibliotheek Verkeer & Vervoer
Organisatieabonnement
Tools Mobiliteit en Gedrag
Cursussen
Openbare registers
Kennisnetwerken
Agenda
Ondersteuning
Helpdesk
Handleidingen en instructievideo's
Online Kennismodules
Veelgestelde vragen thema's
Veelgestelde vragen klantenservice
Onderhoud- en storingsinformatie
Menu openen
Thema's
Blog
Kennis
Cursussen
Kennisnetwerken
Agenda
Ondersteuning
Over CROW
Inloggen
Home
/
Kennis
/
Bibliotheek
/
Kennisdocumenten
/
Handreiking om ov-concessies wendbaar te maken bij calamiteiten
Terug naar het overzicht
Handreiking om ov-concessies wendbaar te maken bij calamiteiten
Datum:
29-06-2021
Onderwerp(en):
Collectief Vervoer
,
Aanbesteden
Corona heeft duidelijk gemaakt dat het openbaar vervoer een cruciale sector is in Nederland. Ook bij sterk teruglopende reizigersaantallen moest het ov-aanbod zoveel mogelijk in stand blijven. Duidelijk werd ook dat het ov niet altijd voldoende was voorbereid op dergelijke plotseling wijzigende omstandigheden. Daarom is het goed om in de toekomst te zorgen voor meer wendbare concessies. De 'Handreiking Wendbare ov-concessies' van CROW-KpVV en DOVA geeft de ov-autoriteiten de nodige handvatten.
Bekijk document
Omschrijving
In lopende concessies is het voor ov-autoriteiten zaak om rekening te houden met de gevolgen van de coronapandemie op zowel korte als langere termijn. Denk hierbij aan zaken als lockdowns, het beschikbaar houden van ov, fluctuerende reizigersaantallen, maar ook aan de gevolgen van teruglopende opbrengsten uit het studentenreisproduct.
Nieuwe concessies zullen de risico’s voor inschrijvende vervoerders beheersbaarder en overzichtelijker moeten houden, bijvoorbeeld in geval van een pandemie. Ook moeten ze rekening houden met mogelijke veranderingen in reisgedrag, zoals (tijdelijk) minder of op andere momenten reizen met het openbaar vervoer. Vergroting van de wendbaarheid kan leiden tot concessies waarmee ov-autoriteiten hun beleidsdoelen beter kunnen realiseren en past bij de steeds langer wordende concessieduur.
Ontwikkelen tijdens concessie
Een van de belangrijkste aanbevelingen uit de handreiking is om de focus op het aanbod bij de start van de concessie te verleggen naar het ontwikkelen van de concessie tijdens de looptijd. Dat laatste principe is nu meer terug te vinden bij de inbestede concessies van de metropoolregio's. Voor aanbestedingen in het regionale ov is het de kunst om de voordelen van een aanbesteding – een aanbod onder gunningsdruk – te combineren met het ontwikkelen tijdens de concessie.
Het vergroten van de wendbaarheid van concessies is overigens slechts één van de middelen om vraag en aanbod en kosten en opbrengsten in de ov-sector weer in evenwicht te brengen. Andere maatregelen die hieraan kunnen bijdragen zijn ondersteuning bij de
off-balance-financiering
van materieel en laadinfrastructuur en
spreiding van reizigers
om de hyperspits tegen te gaan.
Scroll naar boven