Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor
weigeren
, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies.
Meer informatie
.
Akkoord
winkelmand
(0)
Zoeken
Zoek in gehele site
Zoek in publicaties
Zoek in online kennis en tools
Zoek in cursussen en opleidingen
Zoek in bijeenkomsten en congressen
Zoek in bibliotheek Verkeer en Vervoer
Zoek in bibliotheek Mobiliteit en Gedrag
Zoek in Toolkit Mobiliteit en Gedrag/ Verkeerseducatie
Over CROW
Inloggen
Thema's
Aanbesteden
Arbo en veiligheid
Assetmanagement
Bouwwerk Informatiemanagement
Brede welvaart
Collectief vervoer
Contracteren
Duurzaamheid
Fiets en voetganger
Gladheidsbestrijding
Groen
Infratechniek
Management openbare ruimte
Mobiliteit
Parkeren
Projectmanagement
Verkeersmaatregelen
Smart Mobility
Wegbeheer en wegonderhoud
Wegontwerp
Kennis
CROW Online Kennisbank Demo
Kennismodules & tools
Publicaties
Bibliotheek Verkeer & Vervoer
Organisatieabonnement
Tools Mobiliteit en Gedrag
Cursussen
Openbare registers
Kennisnetwerken
Agenda
Ondersteuning
Helpdesk
Handleidingen en instructievideo's
Online Kennismodules
Veelgestelde vragen thema's
Veelgestelde vragen klantenservice
Onderhoud- en storingsinformatie
Menu openen
Thema's
Blog
Kennis
Cursussen
Kennisnetwerken
Agenda
Ondersteuning
Over CROW
Inloggen
Home
/
Kennis
/
Bibliotheek
/
Kennisdocumenten
/
Kansen voor transitie naar zero-emissiebussen
Terug naar het overzicht
Kansen voor transitie naar zero-emissiebussen
Datum:
23-12-2021
Onderwerp(en):
Collectief Vervoer
,
Duurzame mobiliteit
,
Schone voertuigen
Bijna 60% van de diesel- en gasbussen in het Nederlandse openbaar vervoer kan een-op-een worden vervangen door zero-emissiebussen. Dat blijkt uit een analyse van onderzoeksbureau Duinn in opdracht van CROW-KpVV, op basis van de businzet in 2020.
Bekijk document
Omschrijving
Als bussen alleen ‘s nachts kunnen worden opgeladen komt 43% van alle brandstofbussen in aanmerking voor vervanging door elektrische bussen: 1.737 stuks. Zijn er mogelijkheden om de bussen ook tussentijds op te laden met pantograaf dan kan 83% van de bussen op diesel of gas plaatsmaken voor zero-emissiebussen (3.273 bussen). Voor de overige 17% zijn extra laadtijd, extra voertuigen of waterstofbussen nodig.
CROW-KpVV vroeg Duinn te onderzoeken hoe de dagelijkse inzet van bussen verder kan worden geëlektrificeerd, per ov-concessie. Opvallend noemt Duinn het hoge aantal kilometers dat de elektrische bussen dagelijks rijden. In sommige concessies meer dan 400 kilometer per dag. Dat biedt kansen voor de transitie naar zero emissie.
Nu ook laadtijd onderzocht
De energiedichtheid van de batterijpakketten neemt toe, voertuigen worden lichter en de laadinfrastructuur wordt steeds efficiënter benut. Elektrische bussen kunnen, met de huidige stand van de techniek, per dag 350 kilometer op een batterijlading rijden. In combinatie met opportunity charging rijden sommige bussen al meer dan 500 kilometer per dag.
Behalve naar actieradius is in dit onderzoek voor het eerst gekeken naar de beschikbare laadtijd, verdeeld naar laadtijd op de nachtstalling en laden overdag. De laadtijd geeft een beter beeld van de benodigde laadinfrastructuur en mogelijke laadmomenten van batterij-elektrische bussen dan alleen de actieradius.
Scroll naar boven