Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor
weigeren
, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies.
Meer informatie
.
Akkoord
winkelmand
(0)
Zoeken
Zoek in gehele site
Zoek in publicaties
Zoek in online kennis en tools
Zoek in cursussen en opleidingen
Zoek in bijeenkomsten en congressen
Zoek in bibliotheek Verkeer en Vervoer
Zoek in bibliotheek Mobiliteit en Gedrag
Zoek in Toolkit Mobiliteit en Gedrag/ Verkeerseducatie
Over CROW
Inloggen
Thema's
Aanbesteden
Arbo en veiligheid
Assetmanagement
Bouwwerk Informatiemanagement
Brede welvaart
Collectief vervoer
Contracteren
Duurzaamheid
Fiets en voetganger
Gladheidsbestrijding
Groen
Infratechniek
Management openbare ruimte
Mobiliteit
Parkeren
Projectmanagement
Verkeersmaatregelen
Smart Mobility
Wegbeheer en wegonderhoud
Wegontwerp
Kennis
CROW Online Kennisbank Demo
Kennismodules & tools
Publicaties
Bibliotheek Verkeer & Vervoer
Organisatieabonnement
Tools Mobiliteit en Gedrag
Cursussen
Openbare registers
Kennisnetwerken
Agenda
Ondersteuning
Helpdesk
Handleidingen en instructievideo's
Online Kennismodules
Veelgestelde vragen thema's
Veelgestelde vragen klantenservice
Onderhoud- en storingsinformatie
Menu openen
Thema's
Blog
Kennis
Cursussen
Kennisnetwerken
Agenda
Ondersteuning
Over CROW
Inloggen
Home
/
Kennis
/
Bibliotheek
/
Kennisdocumenten
/
Klanttevredenheid zero emissie openbaar vervoer
Terug naar het overzicht
Klanttevredenheid zero emissie openbaar vervoer
Datum:
24-11-2020
Onderwerp(en):
Collectief Vervoer
,
Duurzame mobiliteit
,
Klant & Kwaliteit
Zero-emissiebussen helpen de CO2-uitstoot verminderen, maar is de elektrische aandrijving ook van invloed op de klanttevredenheid in het openbaar vervoer? Waarschijnlijk wel, luidt het antwoord. Hoewel op het positieve effect ook wat is af te dingen.
Bekijk document
Omschrijving
In opdracht van CROW-KpVV onderzocht Goudappel Coffeng de invloed van een elektrische aandrijving aan de hand van cijfers uit de OV-Klantenbarometer 2019, voor zowel bussen als regionale treinen.
Elektrisch materieel is nieuwer
Voor een positieve invloed van de elektrische aandrijving op de klantwaardering zijn zeker aanwijzingen. Maar het is niet eenduidig vast te stellen of de hogere klanttevredenheid is toe te schrijven aan elektrisch of nieuw. Immers, het elektrische materieel is een stuk nieuwer dan het niet-elektrische en in het onderzoek is niet expliciet gevraagd naar een oordeel over de aandrijflijn.
Uit de OV-Klantenbarometer komt een verschil in klantoordeel tussen elektrische en fossiele voertuigen van 0,16 rapportpunt op het totaaloordeel voor bussen en 0,15 rapportpunt voor treinen.
Elektrisch scoort vooral beter op geluid, inrichting en klimaat. Daarnaast is er een zelfstandige bijdrage van ‘elektrisch’ van 1% voor de regionale trein en 2% voor de bus.
Extra vraag
In een vervolganalyse is het verstandig om te corrigeren voor bouwjaar van bus of regionale trein. Hiervoor is een extra vraag nodig over het materieel waarin de respondent reed tijdens het invullen van de enquête.
Scroll naar boven