Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor
weigeren
, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies.
Meer informatie
.
Akkoord
winkelmand
(0)
Zoeken
Zoek in gehele site
Zoek in publicaties
Zoek in online kennis en tools
Zoek in cursussen en opleidingen
Zoek in bijeenkomsten en congressen
Zoek in bibliotheek Verkeer en Vervoer
Zoek in bibliotheek Mobiliteit en Gedrag
Zoek in Toolkit Mobiliteit en Gedrag/ Verkeerseducatie
Over CROW
Inloggen
Thema's
Aanbesteden
Arbo en veiligheid
Assetmanagement
Bouwwerk Informatiemanagement
Brede welvaart
Collectief vervoer
Contracteren
Duurzaamheid
Fiets en voetganger
Gladheidsbestrijding
Groen
Infratechniek
Management openbare ruimte
Mobiliteit
Parkeren
Projectmanagement
Verkeersmaatregelen
Smart Mobility
Wegbeheer en wegonderhoud
Wegontwerp
Kennis
CROW Online Kennisbank Demo
Kennismodules & tools
Publicaties
Bibliotheek Verkeer & Vervoer
Organisatieabonnement
Tools Mobiliteit en Gedrag
Cursussen
Openbare registers
Kennisnetwerken
Agenda
Ondersteuning
Helpdesk
Handleidingen en instructievideo's
Online Kennismodules
Veelgestelde vragen thema's
Veelgestelde vragen klantenservice
Onderhoud- en storingsinformatie
Menu openen
Thema's
Blog
Kennis
Cursussen
Kennisnetwerken
Agenda
Ondersteuning
Over CROW
Inloggen
Home
/
Kennis
/
Bibliotheek
/
Kennisdocumenten
/
Micromobiliteit, disruptie met grote gevolgen?
Terug naar het overzicht
Micromobiliteit, disruptie met grote gevolgen?
Aantal Pagina's:
12
Datum:
18-03-2020
Onderwerp(en):
Bereikbaarheid
,
Duurzame mobiliteit
,
Ruimte & Mobiliteit
,
Verkeersveiligheid
,
Schone voertuigen
,
Stadscentra & Winkelgebieden
,
Stationsomgeving & Knooppunten
,
Stedelijke Distributie
De markt voor nieuwe vervoerwijzen is enorm in beweging. Elektrische (deel)stepjes, e-bikes, e-boards, deelfietsen en andere vormen van micromobiliteit ontwikkelen zich snel. Zo overwegen Rotterdam en Utrecht om ruimte te gaan maken voor e-steps. Met een position paper initiëren CROW en Connekt de dialoog met publieke en private partijen. Vervolgens willen de organisaties komen tot een kennisagenda en een aantal producten definiëren ter ondersteuning van beleid op het gebied van micromobiliteit.
Bekijk document
Omschrijving
De landelijke regelgeving laat op dit moment geen ruimte voor deelsteps. Als bijvoorbeeld Rotterdam de deelsteps ‘gelimiteerd’ wil invoeren, mag de gemeente eerst in gesprek met het ministerie van IenW en de RDW voor de landelijke toelating. CROW en Connekt dringen aan op een dialoog tussen overheden en marktpartijen om verder te komen met het bereikbaar en verkeersveilig houden van de stad, tot het ontginnen van een markt voor (elektrische) deelmobiliteit.
De auteurs van de position paper zien de potentie van micromobiliteit en -logistiek als bijdrage aan een schone, veilige en een beter bereikbare stad. Daarnaast geeft micromobiliteit een ruimer aanbod voor meer mensen. Met de juiste mate van service en beschikbaarheid voor de first- en last mile kan dit bijdragen aan de opgave van substitutie van privébezit van auto’s in steden. Ook de modal shift naar openbaar vervoer, lopen en fietsen past in dit doel.
In de position paper brengen de auteurs de handelingsperspectieven in kaart: het gebruik van planningsinstrumenten om richting te geven aan de ontwikkeling van micromobiliteit, het reguleren van het aanbod, het verbeteren van de infrastructuur, het verzamelen en delen van data, en het handhaven van regels.
Wilt u deelnemen aan de dialoog over micromobiliteit? Neem dan contact op met:
CROW
Eric de Kievit (team Mobiliteit),
eric.dekievit@crow.nl
Scroll naar boven