Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor
weigeren
, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies.
Meer informatie
.
Akkoord
winkelmand
(0)
Zoeken
Zoek in gehele site
Zoek in publicaties
Zoek in online kennis en tools
Zoek in cursussen en opleidingen
Zoek in bijeenkomsten en congressen
Zoek in bibliotheek Verkeer en Vervoer
Zoek in bibliotheek Mobiliteit en Gedrag
Zoek in Toolkit Mobiliteit en Gedrag/ Verkeerseducatie
Over CROW
Inloggen
Thema's
Aanbesteden
Arbo en veiligheid
Assetmanagement
Bouwwerk Informatiemanagement
Brede welvaart
Collectief vervoer
Contracteren
Duurzaamheid
Fiets en voetganger
Gladheidsbestrijding
Groen
Infratechniek
Management openbare ruimte
Mobiliteit
Parkeren
Projectmanagement
Verkeersmaatregelen
Smart Mobility
Wegbeheer en wegonderhoud
Wegontwerp
Kennis
CROW Online Kennisbank Demo
Kennismodules & tools
Publicaties
Bibliotheek Verkeer & Vervoer
Organisatieabonnement
Tools Mobiliteit en Gedrag
Cursussen
Openbare registers
Kennisnetwerken
Agenda
Ondersteuning
Helpdesk
Handleidingen en instructievideo's
Online Kennismodules
Veelgestelde vragen thema's
Veelgestelde vragen klantenservice
Onderhoud- en storingsinformatie
Menu openen
Thema's
Blog
Kennis
Cursussen
Kennisnetwerken
Agenda
Ondersteuning
Over CROW
Inloggen
Home
/
Kennis
/
Bibliotheek
/
Kennisdocumenten
/
Personeelsmonitor: sociale veiligheid onder ov-personeel verslechterd in 2020
Terug naar het overzicht
Personeelsmonitor: sociale veiligheid onder ov-personeel verslechterd in 2020
Datum:
10-05-2021
Onderwerp(en):
Collectief Vervoer
,
Sociale Veiligheid
Het personeel van de ov-bedrijven beoordeelt de sociale veiligheid in het openbaar vervoer in 2020 met een 6,7. In 2018 was het rapportcijfer nog een 7,0. Dat blijkt uit de tweejaarlijkse 'Personeelsmonitor sociale veiligheid van het personeel in het openbaar vervoer' die begin 2021 is uitgevoerd in opdracht van CROW-KpVV en het ministerie van IenW.
Bekijk document
Omschrijving
Het oordeel over sociale veiligheid verschilt per functie: de buschauffeurs (de grootste groep), voelt zich in 2020 even veilig als in 2018 met gemiddeld een 7,1. Een daling is te zien bij trampersoneel (van 7,0 naar 6,8), treinpersoneel (van 6,9 naar 6,3), toezichthouders (van 6,6 naar 6,4) en medewerkers kaartverkoop (van 6,9 naar 6,5). De grootste daling van het oordeel doet zich voor onder het metropersoneel: van een 6,6 in 2018 naar een 5,6 in 2020.
Impact corona
In de Personeelsmonitor is rekening gehouden met de impact van corona op het veiligheidsgevoel van het personeel. Want in 2020 waren er bijvoorbeeld minder reizigers die ook nog eens mondkapjes moesten dragen. Het toezicht en de handhaving hierop heeft mogelijk tot incidenten geleid die zonder Covid-19 wellicht niet hadden plaatsgevonden. Daarnaast speelde onder het ov-personeel de zorg over het risico op besmetting.
Vanwege Covid-19 voelde 49% van de respondenten zich onveiliger, blijkt uit de enquête. Dat geldt vooral voor het metropersoneel (70%), toezichthouders (65%), treinpersoneel (57%) en medewerkers kaartverkoop (54%). Vijf procent van de respondenten voelt zich juist veiliger. De overige respondenten voelen zich niet veiliger, maar ook niet onveiliger (46%).
Het deel van de respondenten dat een incident meemaakte is met 61% hoger dan in 2018 (49%). Het percentage dat slachtoffer was één of meer strafbare incidenten (mishandeling, bedreiging, diefstal) is gestegen van 34% in 2018 naar 44% in 2020. Het deel dat slachtoffer werd van één of meer niet-strafbare incidenten (waaronder lastigvallen en pesten) steeg van 39% naar 52%.
Geheel online
De sociale veiligheid van het rijdend en toezichthoudend personeel in het openbaar vervoer wordt sinds 1993 door middel van enquêtes in kaart gebracht. Dit jaar was het onderzoek mede vanwege corona geheel online. De Personeelsmonitor levert landelijke kerncijfers over de objectieve veiligheid (het aantal feitelijke incidenten), de subjectieve veiligheid (het gevoel van veiligheid) en het personeelsoordeel over het veiligheidsbeleid van de werkgever.
Het onderzoek vindt elke twee jaar plaats bij alle openbaarvervoerbedrijven. Sinds 2018 neemt NS ook deel aan dit onderzoek, waardoor een integraal beeld ontstaat van de sociale veiligheid in het hele Nederlandse ov.
Scroll naar boven