Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.

Project LEARN! afgesloten met handboek verkeerseducatie

Het Europese project LEARN! is zomer 2021 afgerond met het laatste kennisproduct: een handboek over de opzet, uitvoering en evaluatie van goede verkeerseducatie. Op deze pagina staan alle producten bij elkaar met doorverwijzingen voor meer informatie.
 
  • De Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV), de European Transport Safety Council (ETSC) en Fundacion Mapfre startten het Europese project LEARN! (Leveraging Education to Advance Road safety Now!) in februari 2018. Het project vloeide voort uit het eerste Europese seminar over verkeerseducatie dat gehouden werd in oktober 2017. Vanuit Nederland was CROW-KpVV lid van het expertpanel van LEARN!
     
    Doel
    Het project LEARN! heeft tot doel om de kwaliteit van verkeers- en mobiliteitseducatie in Europa te verbeteren door middel van het beschikbaar stellen van informatie, tools en bronnen aan verkeerseducatie-experts en om beleidsaanbevelingen te doen aan beleidsmakers.
     
    Focus
    Het project focust zich vooral op de educatie van kinderen en jongeren tot 18 jaar. 
     
    Uitgaven
    • Als eerste stap verscheen het ‘LEARN! Status Report’ dat beschrijft hoe verkeers- en mobiliteitseducatie in Europa is geregeld en georganiseerd, en wat in beleid en regelgeving is opgenomen bijvoorbeeld. Hierin waren grote verschillen zichtbaar tussen landen, terwijl educatie een essentieel onderdeel is in een integrale aanpak van verkeersveiligheid. Dit was reden voor de ETSC en het expertpanel om vanuit LEARN! een set aanbevelingen op te stellen als extra tussenproduct voor beleidsmakers en politici.
    • Het ‘LEARN! Key Principles Report’ geeft 17 aanbevelingen aan alle landen om ervoor te zorgen dat, vooral kinderen en jongeren, verkeers- en mobiliteitseducatie van hoge kwaliteit krijgen.
    • Een ander extra tussenproduct betrof een uitgave in het kader van Covid-19: The impact of Covid-19 on traffic safety and mobility education. Wat waren de bevindingen van hoe verkeerseducatie in deze periode al dan niet werd gegeven? Werd er omgeschakeld naar nieuwe werkwijzen en (digitale) producten?
    • De ‘LEARN! Manual’ vormt de slotpublicatie van dit project en is het handboek voor de ontwikkeling en evaluatie van activiteiten en programma’s voor verkeers- en mobiliteitseducatie. Het geeft aanbevelingen, criteria en handreikingen voor het ontwikkelen en implementeren van gedegen educatieve activiteiten. Ook bevat het een groot aantal voorbeeldcases ter inspiratie uit de diverse landen. Vanuit Nederland is onder andere een verwijzing naar het toetsproces en de checklist verkeerseducatie opgenomen.
     
    Extra informatie
    • Op de LEARN!-website staan naast deze publicaties ook de links naar webinars en andere informatie.
    • Het meest recente webinar en een kort filmpje specifiek over het handboek vormt de afronding van de serie kennisactiviteiten in dit project.
Scroll naar boven