Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor
weigeren
, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies.
Meer informatie
.
Akkoord
winkelmand
(0)
Zoeken
Zoek in gehele site
Zoek in publicaties
Zoek in online kennis en tools
Zoek in cursussen en opleidingen
Zoek in bijeenkomsten en congressen
Zoek in bibliotheek Verkeer en Vervoer
Zoek in bibliotheek Mobiliteit en Gedrag
Zoek in Toolkit Mobiliteit en Gedrag/ Verkeerseducatie
Over CROW
Inloggen
Thema's
Aanbesteden
Arbo en veiligheid
Assetmanagement
Bouwwerk Informatiemanagement
Brede welvaart
Collectief vervoer
Contracteren
Duurzaamheid
Fiets en voetganger
Gladheidsbestrijding
Groen
Infratechniek
Management openbare ruimte
Mobiliteit
Parkeren
Projectmanagement
Verkeersmaatregelen
Smart Mobility
Wegbeheer en wegonderhoud
Wegontwerp
Kennis
CROW Online Kennisbank Demo
Kennismodules & tools
Publicaties
Bibliotheek Verkeer & Vervoer
Organisatieabonnement
Tools Mobiliteit en Gedrag
Cursussen
Openbare registers
Kennisnetwerken
Agenda
Ondersteuning
Helpdesk
Handleidingen en instructievideo's
Online Kennismodules
Veelgestelde vragen thema's
Veelgestelde vragen klantenservice
Onderhoud- en storingsinformatie
Menu openen
Thema's
Blog
Kennis
Cursussen
Kennisnetwerken
Agenda
Ondersteuning
Over CROW
Inloggen
Home
/
Kennis
/
Bibliotheek
/
Kennisdocumenten
/
Staat van het regionale ov: minder reizigers en meer duurzaamheid in 2020
Terug naar het overzicht
Staat van het regionale ov: minder reizigers en meer duurzaamheid in 2020
Datum:
01-12-2021
Onderwerp(en):
Collectief Vervoer
,
Duurzame mobiliteit
,
Concessiemanagement
,
Schone voertuigen
Het regionale openbaar vervoer had in 2020 zwaar te lijden van corona: bijna de helft minder instappers dan in 2019. Maar 2020 was ook het jaar van vijf nieuwe ov-concessies waarin veel zero-emissiebussen zijn ingezet. Dat valt te lezen in de 'Staat van het regionale openbaar vervoer 2020' van CROW-KpVV.
Bekijk document
Omschrijving
Het dienstregelingsjaar 2020 startte met een nieuwe tramlijn in Utrecht tussen Utrecht Centraal en de Uithof. Eind 2020 kwam ook de vernieuwde Amstelveenlijn in dienst. Verder werden weer verschillende Rnet-lijnen in gebruik genomen, zoals die tussen Zoetermeer en Rodenrijs.
In 2020 zijn 18 duurzame treinen in gebruik genomen en 386 zero-emissiebussen. De duurzame treinen rijden in de nieuwe concessie Regionaal Spoorvervoer Groningen Fryslân. Een groot deel van de nieuwe zero-emissiebussen, 264 stuks, rijdt in de noodconcessie IJssel-Vecht.
Afname CO2-uitstoot
De totale CO2-uitstoot van de ov-bussen daalde in 2020 bijna 22%. Met een afname van 90% had de concessie Groningen Drenthe daar een groot aandeel in. De CO2-uitstoot van de regionale dieseltreinen nam 10 procent af, met name door de afschaling van het aantal ritten.
Gemeten per reizigerskilometer groeide de CO2-footprint in het regionale openbaar vervoer van 63,4 gram CO2 naar 97,7 gram. Dit is een logisch gevolg van het grote reizigersverlies en de veel kleinere daling van het ov-aanbod.
Veiligheidsgevoel
Ondanks de sterke daling van het aantal instappers steeg het aantal geregistreerde incidenten. De veiligheidsbeleving bleef met een 8,1 toch nog goed op peil. Wel zetten reizigers kanttekeningen bij de relatieve onzichtbaarheid van het personeel bij trein en metro; een bewuste keus van de directies om gezondheidsredenen. Het ov-personeel voelde zich duidelijk onveiliger. Een kwart maakte dagelijks agressie mee vanwege de mondkapjesplicht. In totaal voelde 8% zich onveilig of zeer onveilig. In 2018 was dit 6%.
Scroll naar boven