Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.

Toepassen STOMP: ontwerpen met de menselijke maat

CROW-KpVV heeft een brochure uitgebracht over het ontwerpprincipe STOMP. Bij duurzame gebiedsontwikkeling kijk je eerst naar Stappen en vervolgens naar Trappen, Openbaar Vervoer, Mobility as a Service (MaaS) en ten slotte naar de Particuliere auto. De menselijke maat staat bij dit principe centraal.
 
  • Kwetsbare en actieve verkeersdeelnemers krijgen bij STOMP een prominentere plek in het straatbeeld. Dit komt de leef- en verblijfsomgeving ten goede, wat mensen stimuleert om vaker te voet of met de fiets te gaan en elkaar meer te ontmoeten. Lopen en fietsen neemt veel minder ruimte in dan ov en auto, waardoor er meer ruimte is voor andere opgaven zoals klimaatadaptatie, waterberging en groen. Ook is de CO2-footprint van langzaam verkeer kleiner dan van gemotoriseerd verkeer.
     
    Maar hoe pas je het STOMP-principe toe in het ontwerpproces? Hoe zien de resultaten eruit? Hoe anders is dit dan de ‘traditionele’ aanpak? En wat komt er nog meer bij kijken? Allemaal vragen die passen bij een relatief nieuwe aanpak.
     

    Leerpunten

    Met de brochure Toepassen STOMP neemt CROW-KpVV geïnteresseerde partijen mee in een aantal praktijkervaringen met STOMP op gebiedsniveau en de daaruit geleerde lessen. Aan de hand van twee casussen in Amersfoort en Zwolle presenteren we resultaten voor (fictieve) STOMP-plannen. Verder komen de leerpunten bij het toepassen van STOMP aan bod en wordt duidelijk welke kennis nog ontbreekt.
     
    CROW-KpVV roept iedereen op ervaringen met STOMP te delen zodat we die kunnen meenemen in komende publicaties en bijeenkomsten over dit onderwerp (frans.bekhuis@crow.nl).
Scroll naar boven