Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.

Terugblik op tweede webinar: Autodelen en beleid

12-04-2021

Hoe maak je beleid rond autodelen? Het tweede webinar over autodelen op 8 april stond in het teken van allerlei praktische handvatten: eerste stappen, parkeervergunningen, gebiedsontwikkeling en samenwerking. Deze onderwerpen maakten veel vragen los onder de 50 deelnemers en leidden tot interessante discussies.

Een poll maakt duidelijk dat de meeste deelnemers bij een gemeente werken. En dat de meeste nog geen autodeelbeleid hebben. Veel van de informatie die voorbijkomt is dus bruikbaar voor de deelnemers. Ook de onderwerpen die op het programma staan, zoals ruimtelijke ontwikkeling en parkeren, worden als interessant aangemerkt. Het webinar biedt kortom een aantrekkelijk en veelzijdig programma in korte tijd. Zie deze presentatie.
 

Succesvol beleid in Gent

Na de poll blikt Steven van Noten (Deloitte België) kort terug op het eerste webinar van de serie en komt de stad Gent (B) nog eens aan bod om te laten zien hoe een succesvol autodeelbeleid tot stand komt. Gent begon met hoge doelstellingen, uitgewerkt in beleid, parkeermaatregelen en subsidies. Daarnaast is communicatie die autodelen als aantrekkelijk alternatief presenteert een belangrijke aanjager. Een goede eerste stap kan zijn om als gemeente je eigen wagenpark te gaan delen met bewoners of bedrijven.
 

Samenwerking

Friso Metz (Advier) gaat in op de samenwerking die nodig is om een initiatief van de grond te krijgen, bijvoorbeeld door het verzamelen van enthousiastelingen en door gewoon te beginnen met het zelf delen of subsidiëren van een nieuwe autodeelpilot. Verder kan een loket dienstverlening helpen om communicatie met zowel bewoners als aanbieders goed te laten verlopen en te zorgen dat de parkeervergunningen goed geregeld zijn. Bovendien kunnen beleidskeuzes in ruimtelijke ordening het gebruik van deelmobiliteit stimuleren, zoals het duidelijk in het zicht plaatsen van een deelauto die ook nog eens dichterbij staat dan de privéauto.
 

Locatiekeuze

Wouter de Wit (Deloitte Nederland) vertelt over de keuze van een locatie voor een deelauto en de afweging tussen een vaste standplaats ten opzichte van een vergunningzone. Ten slotte komen de duurzaamheidsaspecten van de deelauto nog even kort aan bod met daarin vooral de vraag in hoeverre het wenselijk is om gelijk op elektrisch in te zetten. Een niet-elektrische deelauto is al een stuk duurzamer dan een privéauto, dus als het niet lukt om genoeg laadpalen neer te zetten of als elektrisch rijden een te grote stap is voor bewoners, dan is het geen slecht idee om met niet-elektrische auto’s te beginnen.
 

Chat

In de actieve chat met vraag en antwoord leven nog veel vragen, variërend van 'Wij willen gaan autodelen, waar begin ik?' tot 'Hoe regel ik een parkeervergunning in combinatie met elektrisch laden?' Ook leeft de vraag hoeveel privéauto’s kunnen worden vervangen door een deelauto. Omdat we in het webinar niet op alle vragen konden ingaan, geven we hieronder kort antwoord op een drietal vragen.
 
Ons systeem van parkeervergunningen kan niet omgaan met deelauto-aanbieders die meerdere auto’s en kentekens aanbieden, hoe los ik dat op?
Veel systemen zijn gericht op lokale belanghebbenden en zijn nog niet geschikt voor deelauto’s. Leveranciers zullen dit mogelijk moeten maken. In de tussentijd zou je een optie kunnen bedenken om dit soort verzoeken handmatig af te handelen.
 
Klopt het dat 1 deelauto 5 privéauto’s vervangt bij nieuwbouwwoningen?
Dit getal wordt vaak genoemd maar er bestaat nog geen goede onderbouwing voor. Het hangt sterk van de locatiecontext af, maar ook van de afspraken tussen gemeente, ontwikkelaar en toekomstige bewoners, van de communicatie en de manier waarop de mobiliteit is georganiseerd. Als de parkeernorm hoog blijft, deelname aan autodelen vrijblijvend is, de modellen auto’s niet aansluiten op de vraag of als bewoners niets weten over het concept, dan zul je weinig effect zien. Als een Vereniging van Eigenaren zeggenschap krijgt over het concept en de bewoners een vaste bijdrage betalen voor de deelauto’s, en de eigen auto niet/alleen op afstand geparkeerd mag worden, dan kan het effect heel groot zijn. Uiteraard hangt het ook af van hoe ruim de huidige parkeernorm is. Als die heel ruim is, kunnen er ook zonder inzet van deelauto’s minder parkeerplaatsen worden gerealiseerd.
 
Hoe zorg je voor een goede spreiding van deelauto’s over de gemeente?
Autodelen begint vaak in de centrumgebieden van de stad. Door autodelen te stimuleren, kan het verder groeien naar andere plekken in de gemeente. Als dan blijkt dat bepaalde gebieden geen aanbod krijgen, dan kun je nadenken over hoe je ook op die locaties een beweging op gang krijgt.
 

Meer informatie

Alle informatie uit het webinar is uitgebreid terug te lezen in de Toolkit Autodelen. Hier vind je ook gedetailleerdere informatie over bijvoorbeeld parkeervergunningen en deelautosystemen. Mocht je het eerste webinar over de voordelen van autodelen hebben gemist, lees dan het verslag.
Het derde webinar op 11 mei gaat over de communicatie van de overheid richting de bewoners om deelauto’s te propageren.
 
Bekijk hier het tweede webinar Autodelen en beleid op YouTube.

Scroll naar boven