Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.

Begrippenkader over Integrale kijk op bereikbaarheid

16-11-2021

CROW-KpVV heeft een begrippenkader ontwikkeld voor de Integrale kijk op bereikbaarheid. Die kijk is veel breder dan bijvoorbeeld alleen maar filereductie. Heb je het gevoel dat er iets ontbreekt aan het kader? Stuur dan een document of een onderzoek.

Voor de Integrale kijk op bereikbaarheid richt CROW-KpVV zich op het begrip brede welvaart. De OESO gebruikt de term 'better life initiative' waarbij het behalve over een inkomen om te kunnen consumeren ook gaat over bijvoorbeeld gezondheid, het genieten van onderwijs, sociale verbanden, persoonlijke ontplooiing, vrijetijdsbesteding, de kwaliteit en veiligheid van het milieu en leefomgeving waarin mensen leven.
 
De toegevoegde waarde van brede welvaart voor mobiliteit is moeilijk te vangen, zegt Marco van Burgsteden van CROW. Hij wijdt zijn promotieonderzoek aan de betekenis van brede welvaart voor de mobiliteit. "In plaats van alleen te kijken wat je moet doen aan de files op de A2, betrek je bijvoorbeeld ook volksgezondheid en welzijn bij de afwegingen. Een integrale kijk kan ons helpen, maar we weten niet precies hoe. De effecten van maatregelen zullen we op een andere manier moeten gaan beschrijven dan we gewend zijn."
 

Omgekeerd ontwerpen

Als voorbeeld van een andere kijk noemt Marco het 'omgekeerde ontwerpprincipe' STOMP: bij investeringen in de infrastructuur komen in volgorde van belangrijkheid eerst Stappen, dan Trappen, dan Openbaar vervoer, dan MaaS en ten slotte de Privé-auto aan de beurt.
 
Investeren in een breed fietspad naar een bedrijventerrein is niet per definitie een goed idee, maakt Marco duidelijk. "Voor wie is dat fietspad bedoeld? Misschien is het beter om de doelgroep goed te leren fietsen. En vrouwen die 's avonds werken, schaffen misschien liever een autootje aan dan in het donker over een bedrijventerrein te fietsen. De basis van alle overwegingen is een rechtvaardige welvaartsverdeling, wat iets anders is dan nivellering."
 

Bereikbaarheidsbaten

De begrippen in het begrippenkader zijn associatief aan elkaar gekoppeld, op verschillende niveaus in een boomstructuur. "We bouwen het begrippenkader tot een niveau waarop je kunt meten, uitspraken kunt doen over integrale bereikbaarheidsbaten", zegt Marco. "Onder het begrip 'bereikbaarheid' valt bijvoorbeeld 'nabijheid' en daaronder weer 'voorzieningen'. Naast het begrippenkader brengen we eind dit jaar nog een catalogus uit van goede voorbeelden van regio's en gemeenten. Praktijkervaringen onder meer uit Groningen-Assen, Tilburg-Breda en Amsterdam."
 

Document of onderzoek

Het begrippenkader is met name bedoeld voor beleidsambtenaren bij het Rijk, provincies, regio's en gemeenten. Compleet is de lijst nog niet. Wie een document of een onderzoek heeft dat van belang is voor het begrippenkader mag het sturen naar marco.vanburgsteden@crow.nl

Scroll naar boven