Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.

Inspiratiemiddag HOV 2021

  • Datum: 14-10-2021
  • Duur: 12.30 - 18.00 uur
  • Locatie: Muntgebouw Utrecht
  • Productgroep: Congres
  • Soort: Gratis

CROW-KpVV blaast een oude traditie nieuw leven in met een middagsessie over hoogwaardig openbaar vervoer (HOV). Op 14 oktober 2021 treffen we elkaar in het Muntgebouw in Utrecht onder leiding van dagvoorzitter Pieter Litjens. Het centrale thema in het plenaire deel is de wisselwerking tussen hoogwaardig openbaar vervoer en ruimtelijke ordening.

 
Gratis
Inschrijven via de website is op dit moment helaas niet mogelijk. Wel kunt u altijd informeren naar de mogelijkheden voor deelname. Bel de klantenservice: 0318 - 69 53 15 of e-mail klantenservice@crow.nl.
  • Tom Daamen en Simon van Zoest, beiden van de TU-Delft, zullen hun inzichten met je delen. Aan de orde komt met name wat in het buitenland de kritische succesfactoren zijn gebleken bij de invoering van alternatieve bekostigingsvormen van ov-infrastructuur in combinatie met gebiedsontwikkeling, en welke bekostigingsvormen dan in Nederland het meest kansrijk zijn.
     
    Na de opening gaan we met elkaar aan de slag in workshops. We buigen ons over de vier thema's die hieronder staan. Na de workshops treffen we elkaar weer in de plenaire zaal waar we na het testen van je parate kennis over HOV in een pubquiz, de dag afsluiten met een hapje en een drankje.

    Het Muntgebouw sluit om 18.00 uur.

    Bekijk het programma voor de workshops waaruit je kunt kiezen. 
     
  • Na aanmelding kun je kiezen voor twee van de volgende vier workshops:
     

    • De Binckhorst als lichtend voorbeeld van de wisselwerking tussen openbaar vervoer en gebiedsontwikkeling
    We nemen je mee in de plannen voor de ov-ontsluiting van de Binckhorst, een moderne, creatieve en vernieuwende stadswijk vlak bij de Haagse binnenstad. Een gebied van creatieve ondernemers, mensen met nieuwe ideeën en traditionele Haagse bedrijven. Naast de Binckhorst waar wordt gekeken naar tram, lightrail of Bus Rapid Transit, komt de oplossing voor de as Den Haag ZuidWest–Naaldwijk–Maassluis (in het kader van HOV Verkenning Westland) aan de orde. Zowel de Bus Rapid Transit als lightrail zijn onderwerp van studie.
     
    • BRT sterker door Covid-19?
    Bus Rapid Transit (BRT) kent vele verschijningsvormen. Doorgaans is BRT gericht op het bedienen van de grotere reizigersstromen. Lockdowns in maart en december 2020 hadden een groot negatief effect op de reizigersstromen. Wat kunnen we leren als we het gebruik en de interventie door overheid en vervoerder analyseren van een drietal BRT-systemen? Welke lessen kunnen we leren voor de toekomst? En zijn de huidige verschijningsvormen van BRT voldoende flexibel voor de toekomst?
     
    • Kennissessie BRT-verbinding Utrecht–Amstelveen–Haarlem
    Als uitwerking van de Ontwikkelagenda Toekomstbeeld OV 2040 werken diverse overheden samen aan een verkenning naar de BRT-verbinding Utrecht–Amstelveen–Haarlem. Bus Rapid Transit wordt in de ontwikkelagenda veelvuldig genoemd als nieuwe aanvullende vorm van hoogwaardig ov in de transitie naar een integraal mobiliteitspakket. Als voorbeeldcase wordt BRT Utrecht–Amstelveen–Haarlem genoemd. Welke stappen zetten de overheden om te verkennen of deze verbinding kansrijk is? Welke lessen en leerpunten zijn direct toepasbaar in potentie-onderzoeken van andere BRT-lijnen in Nederland?
     
    • HOV-Verbinding Breda–Gorinchem–Utrecht
    Een HOV-verbinding waar drie provincies, twee grote gemeenten, een middelgrote gemeente, verschillende kleine gemeenten en de rijksoverheid (RWS en ministerie IenW) bij betrokken zijn. Een uitdagende opgave waarin we schakelen tussen grootse ambities en betekenisvolle eerste stappen. In deze case komt inhoud, maar zeker ook bestuurlijk draagvlak aan de orde.
Scroll naar boven