Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.

Tweede Monitor Toekomstbeeld OV 2040 toont impact Covid-19

04-04-2022

Een jaar na de eerste meting ligt er nu de tweede Monitor Toekomstbeeld OV 2040. De cijfers van de 2-meting wijken sterk af van die van de eerste door de impact van Covid-19 op het openbaar vervoer sinds maart 2020.

De vijf doelen voor het openbaar vervoer in het kader van Toekomstbeeld OV 2040 zijn opnieuw gemeten aan de hand van indicatoren. Achttien indicatoren om precies te zijn, één meer dan tijdens de 1-meting. De 1-meting van de monitor verscheen in maart 2021.
 
In het Toekomstbeeld OV 2040 hebben het Rijk, regio’s, vervoerders en ProRail vijf doelen gesteld om vanuit het ov een bijdrage te leveren aan maatschappelijke (ruimtelijke) opgaven rond economie, woningbouw en leefomgeving. Hieronder staan de vijf doelen met de belangrijkste resultaten uit de 2-meting.
 
Doel 1. Het ov vangt zijn deel van de mobiliteitsgroei op, in stedelijk gebied is ov samen met de fiets het belangrijkste vervoermiddel.
Door Covid-19 daalde het totaal aantal reizigers in het Nederlandse ov in 2020 ten opzichte van 2019 met ruim 30% en het aantal reizigerskilometers met bijna 59%.
 
Doel 2. Het klantoordeel in het hele ov gaat naar een 8 gemiddeld.
Het klantoordeel in 2019 was een 7,9. In 2020 kon het klanttevredenheidsonderzoek, de OV-Klantenbarometer, niet worden uitgevoerd. Daardoor is er ook geen gemiddeld cijfer over 2020. De resultaten van de OV-klantenbarometer 2021 zijn inmiddels bekend, maar nog niet meegenomen in deze 2-meting. 
 
Doel 3. De gehele ov-sector zero emissie en circulair.
Het aandeel zero-emissiebussen stijgt en de uitstoot in het ov neemt af.
 
Doel 4. Nederland is een koploper in innovatie en vernieuwing van het ov.
Eind 2021 is een inventarisatie uitgevoerd onder alle vervoerders, overheden, NS en ProRail. Deze inventarisatie geeft inzicht in de stand van zaken van de innovaties in het ov.
 
Doel 5. We streven – ook met het intensiveren van het ov – naar een voortdurende verbetering van veiligheid en minder hinder voor de omgeving.
De ontwikkelingen rond veiligheid en minder hinder in het ov zijn diffuus, met name door de invloed van Covid-19.
 
De 2-meting is uitgevoerd in opdracht van het Programma Toekomstbeeld OV door het kernteam monitoring Toekomstbeeld OV 2040. De betrokken organisaties in het kernteam zijn CROW-KpVV, KiM, het ministerie van IenW, KWINK groep en Rebel Group.
 
De gezamenlijke partners van het Programma Toekomstbeeld OV geven na het uitkomen van de monitor Toekomstbeeld OV 2040 de komende maanden samen betekenis aan de uitkomsten van de monitor. Daarnaast geven zij sturing aan de afspraken die zijn gemaakt vanuit het Contouren Toekomstbeeld OV 2040 en de Ontwikkelagenda Toekomstbeeld OV.
 
Download de Monitor Toekomstbeeld OV 2040 2-meting op deze pagina

Scroll naar boven