Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.
In verband met Pinksteren is ons kantoor op maandag 20 mei gesloten. 

Verslag van Webinar Toolkit Verkeerseducatie

15-04-2022

CROW hield op 30 maart het webinar 'CROW Toolkit Verkeerseducatie - Leerdoelen en effectmeting' voor producenten die hun product(en) in de Toolkit Verkeerseducatie willen plaatsen en van plan zijn een effectmeting uit te voeren. Centraal tijdens dit webinar stond de effectmeting. Want hoe zet je nu eigenlijk een effectmeting op? En wat is precies nodig voor een goede score op de checklist verkeerseducatie?

Update Toolkit Team

Femke Mathijssen van CROW  (Team Toolkit Verkeerseducatie) opende het webinar met een welkomstwoord. Via een Mentimeter inventariseerde zij onder de aanwezigen de doelgroepen van hun projecten, de ervaringen met een effectmeting, en wat zij hopen te leren tijdens dit webinar. Hierna volgde een aantal updates vanuit het Toolkit Team rondom ‘stap 10 – effectmeting’. Hieronder staan kort de belangrijkste mededelingen:
  • De score op de kwaliteit van de effectmeting (stap 10) vervalt na 5 jaar
  • Er zijn twee scenario’s voor de hertoetsing van stap 10:
    • A. Effectmeting – Een effectmeting (stap 10) wordt later toegevoegd en aan stap 1 t/m 9 is inhoudelijk niets veranderd. In dit geval ga je voor de toetsing van het programma uit van de oorspronkelijke (oude) toetsdatum met de notitie dat de effectmeting is herzien.
    • B. Toetsing/Hertoetsing – Een effectmeting (stap 10) wordt later toegevoegd maar ondertussen is de inhoud van het programma (stap 1 t/m 9) aantoonbaar veranderd. In dit geval ga je voor de toetsing van het programma uit van de nieuwe toetsdatum.
 

Leerdoelen stap 3 en Effectmeting 10

Vervolgens besprak Niki Hukker (Royal HaskoningDHV) per substap van stap 10 wanneer welke score (goed, enigszins, onvoldoende) wordt toegekend en aan welke voorwaarden moet worden voldaan voor iedere score. Bekijk voor de exacte voorwaarden de opname van het webinar (18.33- 31.25 min). Vervolgens nam Anne Marthe Jalvingh (Royal HaskoningDHV) ons mee in het belang van scherpe leerdoelen aan de hand van een aantal voorbeelden. Zij liet ook zien hoe je de leerdoelen meetbaar maakt (31.25-41.00 min). Na een korte pauze, vertelde Niki Hukker over creatieve manieren en varianten van een effectmeting en wees ze op het rapport Meten effecten verkeerseducatie. Hier legde zij ook de link tussen een specifieke variant van de effectmeting voor een substap (a t/m d) en welke score daaruit zou volgen, eindigend met een aantal tips voor de opzet en financiering van de meting (50.41-57.40 min) .

David van Suchtelen van de Haare (Trafficskills) vertelde over zijn ervaring met het uitvoeren van de effectmeting van stap 10 (57.40- 01.11.04 min). Aan de hand van een aantal praktijkvoorbeelden nam David ons mee in een aantal effectmetingen. Hierbij gaf hij tips om tijd en kosten te besparen bij het opzetten en uitvoeren van een effectmeting.  Hij vertelde onder andere over de tool 'Blindspot' van Trafficskills en hoe de effectmeting hiervoor is uitgevoerd. Met behulp van studenten is via observaties (tellingen) getest of de lessen van Blindspot effectieve invloed hebben op het gedrag van de leerlingen. Hiervoor werd een fietssimulatie gebruikt waardoor de leerlingen op een veilige manier kunnen oefenen. Uit de observaties bleek dat leerlingen die de les hebben gevolgd, wisten wat een veilige plek is om te wachten naast een vrachtauto, terwijl leerlingen die de lessen niet hebben gevolgd dit niet wisten. Ook sprak hij over het gebruik van een 360º camera om tellingen uit te voeren. Kortom een aantal handige suggesties!
 

Vragen uit de digitale zaal

Hierna was ruimte voor het stellen van vragen. Vanuit de chat kwam de vraag: “Evalueren jullie ook de uitvoerbaarheid [van de effectmeting] onder producenten?” Niki Hukker (Royal HaskoningDHV) erkende dat  producenten de effectmeting ervaren als veel werk, daarom probeert Royal HaskoningDHV achter de schermen te kijken hoe het proces kan worden vereenvoudigd. Het is niet de intentie om meer werk te creëren.

Daarnaast kwam er een suggestie vanuit de digitale zaal om een bureau op te richten dat voor alle getoetste producten een effectmeting opzet en uitvoert. Dit zorgt volgens de desbetreffende producent voor meer efficiëntie, is kostenbesparend, de expertise is verzameld op één plek en het levert minder frustratie op bij producenten en personeel. Volgens deze producent zijn de producenten van verkeerseducatieve producten vooral uitvoerend. De redenatie vanuit de producent is dat de kosten uiteindelijk toch bij de overheden liggen rondom de toetsingen en dat dit dus wellicht door de overheid kan worden bekostigd/opgezet.
Femke (CROW) en Niki (Royal HaskoningDHV) begrijpen dat het vervelend is als er veel wordt gevraagd, zeker als producenten het ook niet leuk vinden om te doen. De vraag is wie hier verantwoordelijkheid pakt. CROW gaat het zeker aankaarten binnen de overleggen waaraan het kennisplatform deelneemt. Tegelijkertijd ligt de bal ook bij producenten om dit te inventariseren. Zijn het enkele producenten die hier behoefte aan hebben of wordt dit breder gedragen?
 
Wil je meer over weten over het webinar? Bekijk dan de presentaties van de sprekers en onderstaande video met de opname van het webinar.


 

Meer informatie?

Wil je meer weten over de toolkit verkeerseducatie? Bekijk dan onze themapagina mobiliteit en gedrag. Hier leggen we je meer uit over onder andere de Toolkit Verkeerseducatie
 

Scroll naar boven