Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.

Richtlijn maakt inpassing tram in steden minder complex

14-12-2022

In opdracht van Expertisecentrum Rail heeft CROW de 'Richtlijn inpassing tram in stedelijke omgeving' uitgebracht. Professionals op het gebied van stedenbouw, ruimtelijk ontwerp en verkeer en vervoer kunnen de richtlijn gebruiken om de tram naadloos te integreren in het straatbeeld.

De laatste publicatie van CROW op dit terrein, 'Leidraad inpassing tram in stedelijk gebied', dateert van 2007. In de tussentijd is er veel veranderd, van nieuwe verkeers- en stedenbouwkundige inzichten en veranderende technieken tot gewijzigde wet- en regelgeving. De actualisatie van de leidraad zorgt ervoor dat tram dezelfde duidelijke kaders krijgt als andere modaliteiten.
 
Over de tram is weinig literatuur beschikbaar. Wel is er veel kennis aanwezig in de hoofden van de mensen die in de sector werkzaam zijn. Vertegenwoordigers van vervoerbedrijven, ov-autoriteiten, rail- en wegbeheerders en adviseurs maakten deel uit van een werkgroep die de richtlijn hebben opgesteld. Samen hebben zij ervoor gezorgd dat alle aspecten van de tram een plek hebben gekregen in de publicatie.
 
Tramsystemen zijn flexibel inpasbaar in bijna iedere stedelijke omgeving, maar een kwalitatief hoogwaardige ruimtelijke inpassing van een tramsysteem is behoorlijk complex. Met 272 pagina's rijkelijk geïllustreerde pagina's ondersteunt de richtlijn professionals om tot goede oplossingen te komen. De publicatie bestaat uit drie onderdelen:
 
Deel A - Inspiratie
Het eerste deel maakt duidelijk welke kansen tramsystemen bieden en legt de relatie met ruimtelijke ordening, stedenbouw, mobiliteit en techniek. Uit het buitenland komen veel interessante voorbeelden.
 
Deel B - Motiveren van keuzes 
Het tweede deel richt zich op het motiveren van keuzes en ondersteunt beslisnemers om keuzes te maken voor de vormgeving van tramsystemen.
 
Deel C - Detailleren tramsystemen
Het laatste onderdeel focust op het detailleren van tramsystemen. Het biedt houvast bij het maken van het ontwerp van een tramsysteem.

Bestel de richtlijn vanaf deze pagina.

Scroll naar boven