Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.

CROW komt met voorstellen voor gebiedsontsluitingsweg 30 km/uur

09-02-2022

Een CROW-werkgroep komt eind dit jaar met voorstellen voor de inrichtingskenmerken van de gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 30 km/uur.

Naar aanleiding van de gewijzigde Tweede Kamermotie motie Kröger/Stoffer om 30 km/uur in de bebouwde kom als leidend principe te hanteren, heeft CROW samen met diverse partijen een afwegingskader voor wegbeheerders gemaakt. Dit afwegingskader is een hulpmiddel bij het bepalen van een veilige maximumsnelheid voor diverse soorten wegen binnen de bebouwde kom.
 

GOW30

In het rapport wordt rekening gehouden met een gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 30 km/uur, de zogenaamde GOW30. Deze GOW30 zou wel eens de oplossing kunnen zijn voor de zogenaamde grijze wegen. Dit zijn wegen met een snelheidslimiet van 50 km/uur waarop de functies erftoegang en doorstroming beide voorkomen, zonder fysieke scheiding van langzaam en gemotoriseerd verkeer. 
 

Inrichtingskenmerken

Voor GOW30 zijn echter nog geen concrete inrichtingskenmerken geformuleerd. Ook zijn er nog onduidelijkheden op te lossen waar het de rijtijden van het openbaar vervoer en de nood- en hulpdiensten betreft.
 
Een CROW-werkgroep gaat dit jaar aan de slag met die inrichtingskenmerken op basis van nieuw SWOV-onderzoek. Hierbij wordt rekening gehouden met de kenmerken van een gebiedsontsluitingsweg; stromen op de wegvakken en uitwisselen op de kruispunten, met de voorwaarde dat de snelheid niet hoger mag zijn dan 30 km/uur en met de rijtijden van de nood- en hulpdiensten en het openbaar vervoer.

Scroll naar boven