Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.

Leidraad Multimodale Netwerkkaders uitgebreid voor niet-reguliere situaties

27-07-2022

De leidraad Multimodale Netwerkkaders van CROW uit 2021 is uitgebreid voor niet-reguliere situaties, zoals grootschalige wegwerkzaamheden. Met een multimodale visie op het verkeersnetwerk krijgen wegbeheerders nu nog meer grip op de stedelijke en regionale bereikbaarheid.

De meeste regio’s zullen in eerste instantie een multimodaal netwerkkader uitwerken voor reguliere situaties, zoals de doordeweekse spitsen of het weekendverkeer. Maar wat als je het netwerkkader wil gebruiken voor een niet-reguliere situatie? De update van de leidraad laat zien waar je rekening mee moet houden bij wegwerkzaamheden aan de Zuidring van 'Noorstad'.

Veel verkeersmanagers maken dagelijks afwegingen over hoe auto’s, bussen en fietsen over het wegennet te leiden. Een multimodaal netwerkkader helpt daarbij. Welke modaliteit krijgt voorrang op traject X? Wat is de gemiddelde reistijd die die modaliteit moet halen? Door dit wensbeeld naast de feitelijke situatie te leggen, worden de knelpunten tussen modaliteiten zichtbaar. Vervolgens kunnen beleidsmakers en verkeersmanagers daar oplossingsrichtingen voor uitwerken.

De leidraad is een gezamenlijk initiatief van CROW en de LVMB-thematafel Stedelijk Verkeersmanagement en is tot stand gekomen dankzij de medewerking van de samenwerkende partijen in het Landelijk Verkeersmanagement Beraad (LVMB).

De bijgewerkte leidraad is hier beschikbaar

De update van de leidraad is tevens beschikbaar in de CROW Kennisbank, kennismodule Verkeersmanagement.
 

Scroll naar boven