Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.

Van de deelnemers aan Velo-city 2022 kwamen er ruim 100 uit Nederland

27-07-2022

CROW was half juni met drie mensen vertegenwoordigd op Velo-city 2022, de jaarlijkse conferentie van de European Cyclists' Federation (ECF). De congreslocatie was dit jaar de Sloveense hoofdstad Ljubljana. CROW'ers Hillie Talens, Mark van Gurp en Stan Wolters noteerden wat hen opviel.

Van de 800 deelnemers aan Velo-city kwamen er ruim 100 uit Nederland, wat de unieke mogelijkheid bood om volop te netwerken met collega's uit eigen land.
 

Bike parade

Hoogtepunt voor velen was de bike parade: de hele stad was tijdelijk vrijgemaakt voor de fiets. En leuk om te zien was dat niet alleen de congresdeelnemers maar ook veel inwoners van Ljubljana meededen. Zowel oud als jong, zelfs een kind dat net zonder zijwieltjes kon fietsen.
 
Internationaal wordt erg opgekeken naar de Nederlandse richtlijnen uit de Design manual for bicycle traffic. Er wordt veel gebruik van gemaakt, viel onze CROW-delegatie op.
 

Guerrilla marketing

In veel landen moeten de ontwerpers van fietsinfrastructuur nogal eens improviseren. Zo werd in Niterói (Brazilië) een zeer smalle fietsstrook met verf afgescheiden van de hoofdrijbaan. Toen de verf was weggesleten liet de verantwoordelijke verkeerskundige van de gemeente de markering opnieuw aanbrengen, maar dan 20 centimeter verder naar het midden waardoor de fietsstrook breder werd. Deze truc heeft hij een jaar later nog eens herhaald en zo ontstond zonder veel protest een volwaardige fietsstrook. Je zou het guerrilla marketing kunnen noemen.
 
In het buitenland wordt veel geëxperimenteerd. Vaak is sprake van een pilot op een specifieke locatie en op kleine schaal. Het kijken naar het volledige fietsnetwerk zoals wij dat in Nederland doen, is voor veel landen nog een stap te ver. Daardoor wordt er internationaal steeds vaker naar bijvoorbeeld België of Duitsland gekeken, omdat Nederland soms wat te ver voorop loopt.

 

Fiets-wandelpad

Een gecombineerd fiets-wandelpad wordt in verschillende landen steeds meer toegepast. In Nederland kennen we deze variant niet. Voetgangers mogen in principe alleen op het fietspad als een voetpad ontbreekt. Nederlandse fietsers en voetgangers mengen liever niet. Daarom is het interessant om de ervaringen uit het buitenland te volgen en wellicht ook eens te experimenteren in Nederland met het fiets-wandelpad.
 

Recreatief fietsen

Internationaal wordt veel aandacht besteed aan het recreatieve fietsen. De routenummering zoals wij die kennen is of wordt in veel landen ingevoerd. In Denemarken is aan de vijf ontwerpeisen van CROW nog een zesde toegevoegd en die gaat over het welbevinden. De Deense term daarvoor laat zich overigens lastig vertalen.
 

Fietsprofesoren

In enkele landen wordt het onderwerp ‘fiets’ serieus opgepakt in het beroepsonderwijs om zo goede professionals op te leiden. In Duitsland zijn op vijf universiteiten fietsprofessoren aangesteld.
 
Slovenië probeert mensen te verleiden te gaan fietsen met de invoering van een Fietsacademie. Iedereen kan zich daarvoor inschrijven. De ‘studenten’ krijgen leuke opdrachten die ze op de fiets moeten uitvoeren. Na het succesvol uitvoeren van meerdere opdrachten krijgen ze een diploma en een aardigheidje.
 

Sociaal fietsen

Leuk om te zien dat je op smalle fietspaden in Ljubljana niet naast elkaar mag fietsen. Het sociale aspect, wat wij in Nederland erg belangrijk vinden, is helemaal nieuw voor de Slovenen.
 
Enkelvoudige fietsongevallen hebben niet alleen in Nederland het grootste aandeel in de fietsongevallen. Ook het buitenland (in ieder geval Zwitserland) toont een vergelijkbaar beeld.
 

Fietsende vrouwen

Een voor Nederland vreemd item was de uitvoerige aandacht om meer vrouwen en ouderen op de fiets te krijgen. In veel landen is het fietsen toch nog steeds een vervoermiddel voor de fitte hoogopgeleide man in de leeftijd van 20 tot 45 jaar, of voor arme mannen. Alleen in Nederland fietsen vrouwen meer en vaker dan mannen.
 
Bekijk hier de filmpjes van Velo-city 2022

De presentaties van de sessies kun je hier downloaden
 
Hier vind je een foto-impressie van het fietscongres

Scroll naar boven