De overheidsaanpak Green Deal Autodelen II heeft gemeenten succesvol geholpen bij het stimuleren van autodelen, maar overheden hadden wel beter kunnen samenwerken met de aanbieders van deelauto's, blijkt uit een evaluatie van CROW.
Green Deal Autodelen II is in 2018 in het leven geroepen om gemeenten, aanbieders van deelauto's en andere partijen te helpen bij het vergroten van het aanbod en gebruik van deelauto’s. Dat is gelukt: het Dashboard autodelen van CROW laat zien dat de deelnemende gemeenten een sterkere stijging in het aanbod hebben doorgemaakt dan de niet-deelnemende gemeenten.
Na afloop van de Green Deal in 2021 heeft CROW in opdracht van het ministerie van IenW een korte evaluatie uitgevoerd naar de wijze waarop de samenwerking en de kennisdeling heeft plaatsgevonden. Wat ging goed, en wat zou bij verdere samenwerking tussen de 54 partners van de Green Deal beter kunnen?
Als positief beoordeelden de partners dat het beoogde aantal autodeelgebruikers al in maart 2020 ruimschoots was gehaald. De Green Deal droeg bij om autodelen onder de aandacht te brengen, vooral bij decentrale overheden. De Toolkit Autodelen en het trainingstraject, waar zo’n 50 gemeenten aan deelnamen, hebben geleid tot meer kennis bij gemeenten.
Samenwerking
Andere zaken liepen minder goed. Zo hadden overheden het netwerk van de Green Deal beter kunnen betrekken bij het ontwikkelen van beleid en bij autodeelinitiatieven. De overheid wilde in het kader van Mobility as a Service eisen stellen aan aanbieders, terwijl de aanbieders tegen allerlei knelpunten aanliepen.
De meer vrijblijvende activiteiten van de Green Deal zijn als succesvol ervaren, terwijl de acties die meer inspanning en samenwerking vereisten minder goed uit de verf kwamen, zoals promoties en evenementen richting de (zakelijke) eindgebruikers. Door samen op te trekken kun je meer bereiken, vat de evaluatie samen.
Mogelijk vervolg
Overheden staan positief tegenover een vervolg op de Green Deal. Zij zien momentum nu autodelen is genoemd in het regeerakkoord. Aanbieders hebben vooral behoefte aan een minder vrijblijvende aanpak met concrete doelen en met partijen die een actieve bijdrage leveren. Onder gemeenten leeft die wens minder.
De evaluatie die is opgesteld door Advier, in samenwerking met CROW, stelt een programmatische aanpak voor die minder vrijblijvend is. Daarbij zijn een meetwijze en helder afgebakende definities van belang. Verder is een dialoog nodig tussen aanbieders en overheden om autodelen op te schalen. Ten slotte zouden publiekscampagnes barrières kunnen wegnemen bij consumenten.
Download de evaluatie vanaf deze pagina.