Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.
In verband met Pinksteren is ons kantoor op maandag 20 mei gesloten. 

CROW levert vier bijdragen aan Nationaal Verkeerskundecongres

23-10-2022

Over ruim een week start het Nationaal Verkeerskundecongres in Groningen. CROW laat zich zien in vier sessies: De ladder van Smart Mobility, Ontwerpwijzer energie en mobiliteitshubs, Herinrichting openbare ruimte, en Woonerven.

1. De ladder van Smart Mobility
Smart Mobility is ingewikkeld voor veel overheden. Ze vinden het lastig om hun rol te bepalen. CROW geeft inzicht in wat Smart Mobility kan betekenen op lokaal of regionaal niveau. Aan de hand van een overzichtelijk schema laten we zien hoe je met Smart Mobility veel efficiënter aan maatschappelijke opgaven kunt werken.
Luuk Misdom (gemeente Helmond) en Gerard van Dijck
  
2. Ontwerpwijzer Energie en MobiliteitsHubs
Mobiliteitshubs dragen bij aan efficiënter gebruik van infrastructuur, vervoermiddelen en vervoercapaciteit en aan het effectiever benutten van de openbare ruimte. Interessant is om het aanbieden van schoner vervoer te koppelen met het opwekken van schone energie. Hiervoor is samenwerking nodig tussen verschillende partijen. De Ontwerpwijzer Energie en Mobiliteitshubs helpt hierbij. Tijdens de sessie komen enkele voorbeelden aan bod.
Lucille Thomassen
 
3. Ontwerpen ten gunste van voetganger en fiets
De openbare ruimte moet toegankelijk, veilig en aantrekkelijk zijn om er te kunnen lopen en fietsen. Daarom moet op veel plaatsen het ruimtebeslag door rijdende en geparkeerde auto’s omlaag. Maar hoe doe je dat? CROW heeft praktijkvoorbeelden verzameld van (her)inrichting ten gunste van fiets en voetganger. In vier gebieden hebben we het omgekeerd ontwerpen (of de STOMP-methodiek) toegepast.
Mark van Gurp en Emile Oostenbrink
 
4. Workshop: Woonerven: verouderd of kansrijk? 
Waarom worden woonerven nog maar weinig toegepast? Is er behoefte aan een straattype zonder trottoirs met een lage snelheid? Discussieer mee.
Emile Oostenbrink
 
Dagvoorzitter van het Nationaal Verkeerskundecongres is Pieter Litjens, directeur van CROW. Lees hier zijn visie op het thema van het NVC, de toekomst van mobiliteit.
 
Bekijk het programma van het NVC 2022 en meld je aan!

Scroll naar boven