Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.

TCO-model voor zero-emissiebussen gestopt, doel is bereikt

01-09-2022

Het TCO-model (Total Cost of Ownership) voor zero-emissiebussen is gestopt per 1 september 2022. Ov-autoriteiten en vervoerders beschikken steeds vaker over een eigen tool voor de berekening van de TCO, waardoor het model de laatste tijd weinig werd gebruikt.

Het TCO-model berekent alle kosten van zero-emissiebussen, laadinfrastructuur en exploitatie en geeft die op inzichtelijke wijze weer. Sinds de invoering in 2016 heeft het model zijn doel bereikt: het ondersteunen van de transitie naar zero-emissiebusvervoer. De programmagroep Bestuursakkoord Zero Emissie Bus heeft daarom besloten het model niet meer aan te bieden.
 
Vanaf 1 september is het aanvragen van een inlogcode voor het model niet meer mogelijk. Wel actualiseert CROW-KpVV de kostenparameters en wordt met het model nog een berekening gemaakt van de onrendabele top in diverse scenario’s. Een rapport hierover verschijnt in het voorjaar van 2023. Aan de hand van het rapport kunnen de stakeholders in het openbaar vervoer eigen berekeningen uitvoeren.
 
De huidige gebruikers van het TCO-model kunnen nog tot 1 november 2022 de eigen data van projecten (input en output) veiligstellen. Daarna is het model niet meer beschikbaar. Eerdere publicaties van CROW-KpVV waarbij gebruik is gemaakt van het TCO-model staan op de website Zero Emissie Bus.
 
Wie vragen heeft over het beëindigen van het TCO-model en het downloaden van de data kan in 2022 nog contact opnemen met de beheerder van het model, Pieter Tanja: pieter.tanja@crow.nl.
Voor overige vragen kunt u het helpdesk-formulier gebruiken.

Scroll naar boven