Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.

Aanbesteding gestart voor uitvoering OV-Klantenbarometer 2024-2028

06-04-2023

CROW is de aanbestedingsprocedure gestart voor het uitvoeren van het jaarlijkse reizigersonderzoek OV-Klantenbarometer. De contractperiode met het huidige onderzoeksbureau (Goudappel) loopt eind dit jaar af. Gegadigden kunnen tot 26 mei inschrijven voor een periode van vijf jaar via TenderNed. De gunning is deze zomer.

De OV-Klantenbarometer wordt telkens voor vijf jaar gegund na een Europese aanbesteding, met de optie op een of twee jaren extra. Op 1 januari 2024 moet de nieuwe opdrachtnemer starten met het onderzoek over 2024. In verband met de benodigde voorbereidingstijd en eventuele overdracht is de gunning in juli, uiterlijk augustus. CROW is opdrachtgever van de OV-Klantenbarometer.
 
Bij de aanbesteding laat CROW zich ondersteunen door Significant en Conquist. Significant levert de inkoop- en aanbestedingsexpertise tijdens de aanbesteding en Conquist zorgt voor de inhoudelijke deskundigheid op het gebied van mobiliteit. De adviesbureaus zullen niet betrokken zijn als deelnemer, onderaannemer of adviseur van een deelnemer bij deze aanbesteding. 
 

Beleidsontwikkeling en -evaluatie

De OV-Klantenbarometer is een jaarlijks onderzoek naar de mening van de reizigers over allerlei kwaliteitsaspecten in het Nederlandse openbaar vervoer: bus, tram, metro, trein (hoofdrailnet), regionale trein, ov over water en de Friese Waddenveren. Het onderzoek vindt elk kwartaal plaats en bestaat uit een enquête in het voertuig/vaartuig die de ov-reiziger zelf invult tijdens de rit/vaart. Vraagafhankelijk openbaar vervoer en buurtbussen vallen buiten het onderzoek.
 
Met ingang van de vorige aanbesteding (2018-2024) waken een ontwikkelteam en een stuurgroep over de innovatie in het klanttevredenheidsonderzoek. Met de onderzoeksresultaten kunnen ov-autoriteiten beleid ontwikkelen en evalueren. Behalve overheden kunnen ook andere belanghebbenden (vervoerbedrijven, consumentenorganisaties) gebruikmaken van de resultaten. 
Het onderzoek wordt betaald door de decentrale ov-autoriteiten en het ministerie van IenW.
 
Bekijk de aanbesteding van de OV-Klantenbarometer 2024-2028 op TenderNed.

Scroll naar boven