Waarom trekt de ene grensoverschrijdende regionale ov-lijn volop reizigers en leidt de andere een kwijnend bestaan? Sophie van der Veeke, student aan de mobiliteitsopleiding van Breda University of Applied Sciences, deed als stagiaire bij CROW onderzoek naar de succesfactoren van internationale regionale ov-verbindingen.
Uit het onderzoek van bachelor-student Sophie wordt duidelijk dat het bij grensoverschrijdend regionaal openbaar vervoer vaak gaat om dunne reizigersstromen. Een aantrekkelijke ov-lijn voldoet doorgaans aan de volgende voorwaarden:
- Een dagdienst van maandag tot en met zaterdag, waarvoor niet gereserveerd hoeft te worden.
- De lijn doet bestemmingen aan die interessant zijn voor zowel incidentele als dagelijkse reizigers en biedt aansluiting op ander ov.
- De lijn is opgenomen in de gangbare ov-planners in beide landen.
- Reisproducten uit beide landen zijn geldig op het volledige traject.
Alle huidige grensoverschrijdende regionale ov-lijnen zijn getoetst op 13 succescriteria waarna een score volgt. Verder bevat het onderzoek vier voorbeelden van geslaagde en minder geslaagde grensoverschrijdende buslijnen: Breda–Meersel-Dreef–Antwerpen, Vaals–Aachen, Terneuzen–Gent en Roermond–Heinsberg.
Download hier het verslag van de onderzoeksstage
OVer de grens van Sophie van der Veeke.
Bekijk ook de poster
Grensoverschrijdend openbaar vervoer 2023 van
CROW-KpVV.