Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.

Hoe word je een 9+organisatie? Terugblik op kennissessie Dag van het OV 2023

21-06-2023

De basis van het openbaar vervoer is momenteel niet op orde, stelde Niels van Oort van de TU Delft tijdens de kennissessie 'Imago van het ov, hoe word je een 9+organisatie'. Het wenkend perspectief van een 9+ is dan ook nog niet binnen handbereik. Wel verwacht Van Oort verbeteringen van het ov door technische ontwikkelingen als OV Pay en nieuwe vormen van deelmobiliteit.

De vraag is: hoe word je een 9+organisatie? Door te stoppen met de strijd tegen 'dissatisfactie' en je eigen 9+momentum te organiseren, adviseert Stefan van Slooten van het in klantbeleving gespecialiseerde consultancybureau Altuïtion. ‘Klantbeleving is het gevoel dat je overbrengt. Je moet binnenkomen in het hoofd en het hart van klanten en medewerkers."
Hij onderscheidt functionele en emotionele klantbeleving. Veel bedrijven, ook in het ov, blijven steken in functionele klantbeleving: op tijd rijden, goede informatie leveren. "Prima, daar ben je voor, maar je krijgt er nooit applaus voor. Het is wat de klant van je verwacht en in feite ben je alleen bezig met het voorkomen van dissatisfactie."
Dat moet je vooral blijven doen, maar als bedrijf maak je pas het verschil als je ook een emotionele klantbeleving weet te creëren. Van Slooten: "De klant moet het gevoel krijgen dat de organisatie oog voor hem heeft. Zorg ervoor dat je dat doet en dat je ook weet wat je organisatie voor mensen betekent."
 

Humor 

Van Slooten gaf een aantal voorbeelden om te verduidelijken wat hij bedoelt. Zo scoort een Engelse online bank positief bij de klanten doordat er telefonisch contact mogelijk is, 24 uur per dag. Er komt altijd zonder ingewikkeld keuzemenu een persoon aan de lijn die antwoord kan geven of aan het werk gaat om dat te vinden. Persoonlijk contact scoort trouwens altijd hoog qua waardering. Denk dichter bij huis aan de ‘kletskassa’ in de Jumbo-supermarkt die enorm wordt gewaardeerd: ook een vorm van persoonlijk contact waarbij niet alles uitsluitend op efficiency is gericht. Of de kleine gadgets waarmee Coolblue haar bezorging aankleedt om de klant net iets meer te geven dan hij verwacht. Ook goed: het gebruik van humor in de informatievoorziening.
 

Verschil maken

De Haagse vervoerder HTM is al aan het werk om een 9+organisatie te worden. In de OV-Klantenbarometer scoorde HTM goed met een 8 (in 2013 was het nog een 7), maar ook andere ov-bedrijven zitten op dat niveau. "Op tijd rijden is goed, maar dat is wat de klant van ons verwacht. Hoe kunnen we echt het verschil maken", is de vraag voor manager klantbeleving Katja van Veen.
Daarvoor heeft HTM een aantal dingen bedacht. Allereerst is dat het ‘denken in klantreizen’, wat wil zeggen dat er oog is voor en wordt ingespeeld op de aspecten van tram of bus die de klant prettig of belangrijk vindt. Gemakkelijk en betrouwbaar, je kunt onderweg even lekker niets doen, je reist individueel maar toch samen. Ook worden tram en bus ervaren als onderdeel van de stad.
Belangrijk is vervolgens de klantbeleving meten, klantsignalen beter oppikken en ermee aan de slag gaan. En in opleiding en training van het personeel meer oog hebben voor de klant. Voor elk onderwerp zijn er twee mensen uit verschillende bedrijfsonderdelen die samen met een ploegje medewerkers met ideeën moeten komen. De werkmethode is agile, met resultaten in korte sprintjes van zes weken.
 

Buitengewoon wachten

Inmiddels heeft HTM enkele concepten voor een betere klantbeleving uitgewerkt. Als eerste is dat ‘buitengewoon wachten’, door haltes te laten adopteren. Bijvoorbeeld door een naburige school die er voor zorgt dat de boel netjes blijft. Ook kan een halte onderdeel van de omgeving worden door te verwijzen naar nabije attracties als Madurodam en het Vredespaleis.
Het tweede concept heeft de merkwaardige naam ‘prikbus’. Daarmee wordt de inzet bedoeld van een extra bus op onverwacht drukke tijdstippen. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat drukte een belangrijke dissatisfier is. Zo’n extra dienst, op koopavond of bij plotseling slecht weer, is te organiseren door bijvoorbeeld de inzet van kantoorpersoneel met rijbevoegdheid. Essentieel voor de klanttevredenheid: maak duidelijk, in de HTM-app of op andere manieren, dat het iets extra’s is en dat de klant dus meer krijgt dan hij had verwacht.

De Dag van het OV is georganiseerd door CROW-KpVV, DOVA en Toekomstbeeld OV. Bekijk het uitgebreide fotoverslag op DagvanhetOV.nl.

Lees ook de volgende verslagen van de Dag van het OV:

Scroll naar boven