Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.

Voorlopige inrichtingskenmerken voor GOW30

17-05-2023

CROW heeft de 'Handreiking voorlopige inrichtingskenmerken GOW30' uitgebracht, die voortborduurt op het Afwegingskader 30km/h uit november 2021.

De handreiking gaat in op de algemene uitgangs- en aandachtspunten bij de inrichting van een gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 30 km/uur, de GOW30. De uitgangspunten vormen de schakel tussen het Afwegingskader 30 km/h (pdf) en de inrichtingskenmerken GOW30. De aandachtspunten geven aan welke omgevingsaspecten van grote invloed zijn op de geloofwaardigheid van de snelheid van 30 km/uur naast de inrichtingskenmerken van de weg zelf.
 
In een tabel staan beknopt de voorlopige inrichtingskenmerken voor wegvakken, kruispunten en overgangen op wegvakken naar andere wegtypen. Daarna volgt een toelichting op de inrichtingskenmerken. Ook staan in de handreiking voorstellen voor aanpassing van de basiskenmerken voor de ETW30 en de GOW50.
 

Ervaring opdoen

Het gaat in de handreiking nadrukkelijk over voorlopige inrichtingskenmerken omdat definitieve inrichtingskenmerken of ontwerprichtlijnen pas vastgesteld kunnen worden wanneer de effecten in de praktijk voldoende zijn aangetoond. Omdat er op dit moment nog nauwelijks ervaring is opgedaan met de GOW30 is hier geen sprake van.
 
Met de voorlopige inrichtingskenmerken GOW30, en nadat enkele juridische aanpassingen in de Uitvoeringsvoorschriften BABW zijn doorgevoerd, kunnen wegbeheerders herinrichtingsplannen maken en uitvoeren passend binnen de lokale omstandigheden. 
 

Evaluatiestudies

CROW en SWOV vinden het belangrijk dat wegbeheerders hierbij evaluatiestudies (laten) uitvoeren om de inrichtingskenmerken te kunnen toetsen in de praktijk. Hierdoor wordt zichtbaar wat gemeenten werkelijk bereiken met de inrichtingskenmerken GOW30.
 
Op het moment dat voldoende praktijkervaring is opgedaan en evaluatiestudies zijn uitgevoerd zal CROW de (eventueel aangepaste) inrichtingskenmerken voor GOW30 omzetten in richtlijnen en aanbevelingen en deze opnemen in de ASVV (het handboek met aanbevelingen voor verkeersvoorzieningen binnen de bebouwde kom). 
 

Werkgroep

CROW heeft de voorlopige inrichtingskenmerken uitgewerkt op basis van bestaande onderzoeken. Daarnaast is gebruikgemaakt van kennis en ervaring uit de praktijk. Hiervoor heeft CROW een breed samengestelde werkgroep ingesteld, bestaande uit ervaringsdeskundigen die werkzaam zijn bij diverse belanghebbende organisaties. Om zoveel mogelijk kennis op te halen en een zo breed mogelijk draagvlak te creëren heeft CROW daarnaast een webinar voor breed publiek, een ontwerperscafé en twee expertsessies georganiseerd.
 
Download de Handreiking voorlopige inrichtingskenmerken GOW30 vanaf deze pagina.

Scroll naar boven