Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.

Een 'mensenhub' en een tool delen eerste prijs Meest duurzame mobiliteitshub

02-11-2023

De ‘mensenhub’ Roden Centraal en de tool van Witteveen+Bos om een hub volgens de wensen van de gebruikers te ontwerpen, zijn beide als eerste geëindigd in de prijsvraag Meest duurzame mobiliteitshub 2023. De derde plaats is voor het 'commerciële' transferium Marsum van tanQyou. De prijzen zijn donderdag 2 november uitgereikt tijdens het Nationaal Verkeerskundecongres in Amsterdam.


Van links naar rechts prijswinnaars Jan Harmen Akkerman (directeur tanQyou), Simon van Hees (adviseur mobiliteit Witteveen+Bos) en Martin Courtz (programmamanager Hub | Groningen Drenthe).

De bedoeling van de prijsvraag, uitgeschreven door het ministerie van IenW en CROW, was het stimuleren van een integrale, samenhangende aanpak voor het ontwerp en beheer van een mobiliteitshub als onderdeel van een toekomstbestendig mobiliteitssysteem. Aspecten als people, planet, profit, toepasbaarheid en schaalbaarheid speelden een belangrijke rol bij de beoordeling door de jury.
 

Privaat gefinancierd

De derde prijs is gewonnen door tanQyou voor het transferium Marsum. Dit transferium bij Leeuwarden wordt het eerste privaat gefinancierde transferium in Nederland, vertelt Jan Harmen Akkerman, ceo van TanQyou. "Wij geloven in het bij elkaar brengen van automobiliteit en ov. Door alles te clusteren – brandstof en laadpalen voor de auto’s, bushaltes en voorzieningen als food – denken wij dat een rendabele exploitatie mogelijk is." De provincie Fryslân gelooft er ook in, het streven is om het transferium in 2025 te openen.
 

Ontwerpfilosofie

De gedeelde eerste prijs is voor Simon van Hees namens Witteveen+Bos en Martin Courtz van de provincie Drenthe. Witteveen+Bos scoren met het concept HUB ME-NU!, een ontwerpfilosofie om tot de meest duurzame hub te komen. Het ontwerpen van een hub is maatwerk, veel hangt af van de context. HUB ME-NU! is een tool die daar recht aan doet. Gebruikers en omwonenden van een hub kunnen aangeven wat hun ideeën erover zijn. De tool geeft de beste oplossing om de wensen zo goed mogelijk te realiseren. Samen met gemeenten en projectontwikkelaars wordt het concept verder ontwikkeld.
 

'Mensenhub' Roden Centraal

Martin Courtz van de provincie Drenthe nam de cheque in ontvangst voor het project Roden Centraal. Het is een hub, maar geen gewone; het is een ‘mensenhub’, volgens Courtz. "Een mobiliteitshub is meestal een plek waar je liefst zo snel mogelijk weggaat. Dat hebben we in Roden anders kunnen doen. De hub Roden Centraal is geen wachtruimte bij de bushalte, de mensen kunnen wachten in de bibliotheek. De hub is daardoor een verblijfplek geworden waaraan inmiddels acht partners meedoen. We hebben daarvoor letterlijk muren weggehaald, voor onder meer de woningcorporatie, de bank, de gemeente en Humanitas." 
De formule pakt goed uit, zo is gebleken. "De hub is een ontmoetingsplek geworden waar mensen voor allerlei dingen heengaan. Omdat dat zo goed werkt, heeft de gemeente het duurzaamheidsloket verplaatst van het gemeentehuis naar de hub." De op 8 september 2023 geopende hub is wat Courtz betreft nog niet af. Er zijn altijd nieuwe partners welkom om Roden Centraal nog aantrekkelijker te maken.

Lees ook:  

Meer over mobiliteitshubs

Wil je op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van mobiliteitshubs? Meld je dan aan voor het Kennisnetwerk Mobiliteitshubs en ontvang wekelijks een 'Update' via de mail met het laatste nieuws, inspirerende best-practices en interessante evenementen rond mobiliteitshubs.

Scroll naar boven