Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.
In verband met Pinksteren is ons kantoor op maandag 20 mei gesloten. 

Staat van de zero-emissiebussen 2023: verduurzaming blijft op peil

03-05-2024

De Staat van de zero-emissiebussen 2023 van CROW-KpVV laat zien dat 'slechts' 136 nieuwe elektrische bussen zijn ingestroomd vorig jaar. Positief is dat het wagenpark steeds duurzamer wordt en dat de CO2-uitstoot gestaag daalt.

Met de Staat van de zero-emissiebussen 2023 laat CROW-KpVV zien hoever de ov-sector in Nederland is gevorderd met de doelstellingen uit het Bestuursakkoord Zero Emissie Regionaal Openbaar Vervoer per Bus (BAZEB).

In de 2023-uitgave heeft CROW-KpVV een overzicht gemaakt van de voor- en nadelen van een zero-emissiebusstalling in eigen beheer. Verder komen vier hoofdrolspelers aan het woord over de strategische keuzes die ov-autoriteiten en vervoerders kunnen maken voor de ontwikkeling en het beheer van zo'n stalling.
  

Kosten en financiering

Een zero-emissiebus is duurder in aanschaf dan een diesel- of CNG-bus. Ook de benodigde laadvoorzieningen zijn duurder dan een diesel- of CNG-pomp. Maar in de dagelijkse exploitatie kan een zero-emissiebus juist voordeliger zijn door lagere energiekosten en goedkoper onderhoud. Hierover gaat het derde en afsluitende hoofdstuk van deze publicatie.
 
Download de Staat van de zero-emissiebussen 2023 vanaf deze pagina.

Scroll naar boven