Dagvoorzitter Eric de Kievit van CROW opent het symposium met een poll. Niet verwonderlijk is dat de overgrote meerderheid van de deelnemers is gekomen om te horen hoe je mobiliteitshubs voor iedereen ontwerpt. Maar de interesse is breder. Zo zijn de deelnemers ook benieuwd naar de samenwerking, betaalbaarheid en exploitatie van hubs.
Integratieladder
In de eerste plenaire sessie
presenteert Karst Geurs (UT) de onderzoeksresultaten van het SmartHubs-onderzoek. Een belangrijk onderdeel is de integratieladder die in drie dimensies met twaalf indicatoren een beeld geeft van de voortgang van hubontwikkeling en de potentie aangeeft voor verbetering. De drie dimensies zijn fysieke integratie, digitale integratie en democratische innovatie. Dit alles is samengevat in het rapport
Making mobility hubs smarter, 10 recommendations.
Vervolgens licht Paul Chorus (provincie Noord-Holland) de
Handreiking integratie mobiliteitshubs toe. De handreiking beschrijft de toepassing van de Smarthub-integratieladder en welke kwaliteiten kunnen worden toegevoegd. Zie ook zijn
presentatie. Simon van Hees van Witteveen+Bos sluit de plenaire sessie af met de
Hub me nu-aanpak.
Drie cases
Kelt Garritsen van de Universiteit Twente
introduceert drie deelsessies waarin drie cases aan bod komen:
1. Ontwikkeling hubs in Drenthe
Martin Courtz van de Provincie Drenthe
presenteert de Hub Roden, een multifunctioneel dorpscentrum met onder andere een bibliotheek, gemeenteloket en bank, gecombineerd met een busstation. De deelnemers doen diverse suggesties ten aanzien van quick wins.
2. Hubontwikkeling in dialoog. Living Lab Anderlecht in Brussel
Jelten Baguet van Mpact
presenteert het cocreatieproces waarmee Anderlecht een hub-prototype wil ontwikkelen. Het streven is hubs zo toegankelijk mogelijk te maken voor kwetsbare groepen.
3. Q-Park Mobility Hub in Den Haag
Na een korte uitleg door Diede Labots volgt een
presentatie over de Haagse hub, de omgeving en de ontwikkeling. Het is aan de deelnemers om aan te geven in welke dimensies er nog mogelijkheden liggen om de hub te verbeteren. De tweede helft van de deelsessie gaat over de maatregelen.
Inzichten
In het tweede plenaire gedeelte volgt de terugkoppeling van de drie deelsessies met een reflectie door Simon van Hees, de winnaar van de vraagprijs Meest duurzame mobiliteitshub met Hub me nu. Dat levert de volgende inzichten op:
- Soms is het goed om gewoon te beginnen. De verschillende dimensies van de integratieladder hoeven nog niet allemaal volledig in kaart te zijn gebracht.
- Het is bij alle fases van de hubontwikkeling van belang om het doel en de gebruiker in het oog te houden. Iedere hub vraagt om maatwerk.
- Hubs kunnen dienen als middel om verschillende maatschappelijke vraagstukken op te lossen. Zo draagt het laagdrempelig aanbieden van duurzame vervoermiddelen bij aan het duurzaamheidsvraagstuk.
- Veel vragen gaan over de financiering en het beheer van hubs. Deze aspecten zijn nog geen onderdeel van de integratieladder en behoeven meer aandacht.
Al met al is het een geslaagde middag. Verschillende handvatten maken hubontwikkeling steeds concreter. Bovendien bieden succesverhalen en geleerde lessen van andere hubs de mogelijkheid van elkaar te leren en zo de kwaliteit van hubs in Nederland naar een hoger niveau te tillen.