Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.

Aanbevelingen om veilig te reizen in coronatijd

14-10-2020

Desinfectiegel aanbieden, meer zichtbaar handhaven en de deuren automatisch openen bij de haltes. Dat zijn enkele aanbevelingen die reizigers doen aan de ov-bedrijven. In het kader van een nieuwe opzet van het OV-Klantenbarometeronderzoek beantwoordden reizigers vragen over het reizen in coronatijd.

Uit het onderzoek blijkt dat reizigers zich ergeren aan medereizigers die zich niet houden aan de maatregelen, met name bij onvoldoende afstand houden of verkeerd gebruik van het mondkapje.
Knelpunten in het openbaar vervoer ontstaan met name bij het in- en uitstappen en op stations/haltes.
 
Onduidelijkheid
De deelnemers zijn tevreden over de communicatie van de vervoerders. Als er onduidelijkheden zijn rekenen zij dat de overheid aan. Mondkapjes hoefden tot voor kort niet gedragen te worden op het station, terwijl het daar wel heel druk is. Handhaving is slecht zichtbaar, zowel op de stations/haltes als in de voertuigen.
 
Reizigers zien contact met oppervlakten die door anderen worden aangeraakt als risicovol, maar onvermijdelijk. Zij nemen zelf maatregelen, bijvoorbeeld door handgel mee te nemen om hun handen te desinfecteren. Zij vragen niet om aanvullende actie van vervoerders op dit gebied, al zouden zij het fijn vinden als de deuren van de trein automatisch open en dicht gaan ter voorkoming van rijvorming.
 
Sociale norm
De ov-sector kan in de communicatie de sociale norm benadrukken: ‘denk aan zwakkeren, alleen bellen als het echt moet. De vervoerders kunnen actiever omroepen, benadrukken dat het niet mogelijk is om kaartje te kopen bij chauffeur en NS zou meer aandacht kunnen geven aan de drukte-indicator.
 
Verder zouden de ov-bedrijven desinfectiegel kunnen aanbieden, de chauffeur goed beschermen tegen het virus en het schoonmaakpersoneel meer zichtbaar laten schoonmaken voor het reinheidsgevoel. Meer zichtbaarheid van veiligheid- en servicemedewerkers ten slotte vergroot het veiligheidsgevoel.
 
Lees hier het volledige onderzoek

Scroll naar boven