30 mei '23 | Lunchbijeenkomst met Geert kloppenburg, OV-campus

Hoe verbind je bereikbaarheid, ruimte en mobiliteit optimaal met elkaar? Die vraag stond centraal tijdens de lunchpresentatie van Geert Kloppenburg op 30 mei in de OV-campus in Utrecht.




Geert Kloppenburg houdt zich al 15 jaar bezig met bereikbaarheidsvraagstukken. Vanwege de beperkingen van het openbaar vervoer (vaak niet beschikbaar na 23.00 uur) pleit hij voor het integreren van verschillende vormen van vervoer tot één groot samenhangend publiek vervoersysteem. Zijn inspiratie haalt hij onder meer uit hoe het OV-bureau Groningen Drenthe publiek vervoer vormgeeft en hoe de provincie Zeeland vanaf 2025 de regie gaat voeren over de bus, buurtbus, flextaxi, deelauto en deelfiets.
 
Wat Kloppenburg betreft rijden over 20 jaar de helft minder auto's in Nederland. Bus Rapid Transit en deelauto's krijgen een eigen strook toegewezen op het asfalt en aan de privéauto in de stad mag een einde komen in 2050, want dan is er alleen nog deelvervoer vanuit de wijken. Hoop put hij uit het regelen van de verkeersdrukte tijdens het Formule-1-weekend in zijn eigen woonplaats Zandvoort. Het circuit was in september 2021 afgesloten voor autoverkeer en alleen bereikbaar met de (OV-)fiets en het ov. Dat werkte perfect!
 
In het boekje De Gulden Snelweg, doet Geert samen met vriend en collega Marc Buiters, verslag van een denkbeeldige reis door het publieke vervoerssysteem van Nederland in 2028. Jan van Selm, directeur van DOVA, en gastheer van de lunchbijeenkomst, complimenteert de auteurs in het nawoord voor de samenhangende mobiliteitsvisie en het 'onweerstaanbaar aantrekkelijke toekomstbeeld'. Hij beveelt het boekje warm aan.
 
Wie snel is, kan een gratis exemplaar van De Gulden Snelweg bestellen via deze pagina. Zolang de voorraad strekt!
© Copyright 2024 Kennisprogramma Verkeer en Vervoer - Privacy statement - Cookie statement - Disclaimer - Voorwaarden - Beheer door
Scroll naar boven